Rossz fül - jó hifi

Csaj_fülessel.jpgA hifisták mind azt hiszik, mind azt hisszük, hogy nekünk jó a fülünk, meghallunk olyat is, amit mások nem, hiszen ez a hobbink: ülünk különböző hangrendszerek előtt és fülelünk.

A zenészekről is ezt tartjuk, meg a hangmérnökökről. A valóság ezzel szemben az, hogy a hallás fiziológiája életkorhoz kötött, és ebből a szempontból minél idősebb valaki, annál gyengébben hall. A legjobban a csecsemők hallanak és hallásunk harminc éves kor fölött gyakorlatilag a legrosszabb csöves erősítőt is alulmúlja. Én például a 10 ezer hertzet már éppen hogy észleltem, de lehet, hogy ezt is csak képzelem, mert annyira koncentráltam. A 10 ezer hertzet! Amikor vannak erősítők, amelyek  20 ezer fölött is vígan teljesítenek, és a szabvány eredetileg 20 hertztől 20 ezerig van megadva.

Az alábbi videóból ez egyértelműen kiderül. A helyzet az, hogy mikor éppen a legjobban hallunk, akkor van a legkevesebb pénzünk jó hifire. Mire összejön a zseton a high-endre, hallásunk már rég túl van a csúcson. Egy szerencsénk van: a zenében a legtöbbet a különbségek felfedezése számít, tehát öregkorunkra is marad valami, amiért élvezhetjük a konzerv muzsikát. Ami viszont a létező legkárosabb a fülünkre: az a füllhallgató. Szóval csak óvatosan. (Nekem már amúgy is mindegy, mivel dj-zni is szoktam, üvöltő hangládák mellett az egyik fülemen fülessel)

UPDATE: beillesztek egy másik "videót" is, amelynek segítségével mindenki csekkolhatja, meddig hallja a magasfrekvenciákat. (Az audio fül-orr gégészek ajánlásával*). Íme:

*Köszönet a kommentért!