Új szelek fújnak - Ezoterikus hifi II

high-end-novum-passive-multi-vocal-resonator-initium-mkii-and-lp-one-audiopolitan.jpgNemrégiben újabb ezoterikus szelek dudáltak be a szobámba, gyökeresen felforgatva lassacskán leülepedni látszó érdeklődésemet a további hangminőség javítás, ill. az ezzel járó invesztment iránt.

Szerencsére, amit most leírok, az nem tréfadolog, és nem is drága. Az Unikumról van szó, de mielőtt bárki is iszákossággal vádolna (épp az imént borult ki két cent Chivas az ágyamba…) elmondom, most nem a tartalom, hanem a forma lesz a téma.

Shakti és társai

shakti_stone_1.jpgKorábban is írtam már e helyt az unicumos üveg hatásiról, de most hogy ismét látogatást tettem Petres Tibi barátomnál, ezúttal Hédi, a Barátnőm társaságában, ismét szóba kell hoznom a dolgot. Ugyanis a nők szokás szerint mereven elutasítanak szinte mindent, ami irracionális, nehezen átlátható vagy sokadik dimenziós, pláne ha kapcsolódik a pasik hülye érdekfeszítő hobbyjaihoz. Ilyenformán, semmilyen létjogosultsága sincs egy nő gondolatvilágában se az autód olaj viszkozitásának hidegben és melegben, se annak hogy Raikönnen melyik istállóhoz igazolt az idei F1 évadban, elnéző sajnálattal érez irántad, amikor nehezedre esik eldönteni, hogy a teniszütődre Luxilon vagy Babolat húrozás kerüljön, esetleg mindkettő mátrixban, és nagyon, de nagyon csendesen, gyógyíthatatlan őrültnek néz, amikor elhelyezel 4 db Unicumos üveget a nappaliban a sarkok közelében, mert ettől térből kezd szólni a zene…

Nos, jelentem, ennek vége. Nálunk legalábbis. Örök hálával tartozom ezért Tibinek, aki 1 perc alatt demonstrálta Hédinek az unikumos üvegek döbbenetes hatását. Nade over Nade-t hallgattunk épp, üvegek összeszed, kivisz a szobából – minihifi… üvegek vissza, felrak fejmagasságba a sarkok közelébe – katedrális.

Hát ennyi. És ezt egy előképzettség nélküli, zenekedvelő nőnemű lény meghallja, önkritikát gyakorol, ezt még be is vallja, és … mostantól megért téged. Nagy a különbség. Egyik változatban van értelme zenét hallgatni, a másikban pedig nincs. Ő is hallja. Ez viszont már eléggé racionális.

Két Unicumot légyszives!

unicum_bottle.JPG4 db Unicum – kb.10 ezer Ft. 1 üveg étolaj – kb. 600. Az Unicumot megiszod, az üres üvegeket kimosod, kiszárítod, és mindegyikbe beleöntesz annyi étolajat hogy 1/3-ad és a fele között legyen. Kupak rázár, minden matricát lemosol róla. Elhelyezed a sarkok közelébe, lényeg hogy magasan legyenek. A hatás nem azonnali, valahogy át kell venniük a tér rezgéseit, vagy energiáit (fogalmam sincs hogyan működnek, de tényleg…). Egy pár nap múlva már kipróbálhatod. Zenét hallgatsz, majd kiviszed az üvegeket, és meghallgatod ugyanazt még egyszer. Aztán behozod őket, megint meghallgatod, és soha többé nem viszed ki őket megint. 11 ezer Ft befektetéssel olyat javítottál a hangzáson mintha 500 ezerrel* drágább erősítőt vagy hangdobozt vettél volna. Jelen pillanatban az Unicum a legköltséghatékonyabb audio tuning, amit ismerek. (Csak azért nem említettem a színes papírfecniket a hangdobozokra ragasztva az Audio World-ön, mert meg szeretném őrizni az imidzsemet.)

Örömmel megismerkednék azzal az emberrel, aki ezt az unikumos dolgot kiagyalta, sok klassz kísérletet csinálhatnánk együtt. Sajnos személye a Nagy Audiofil Ködbe vész. Ha véletlenül valaki ismeri az illetőt, kérem jelezze!!!

Az Unikumnak lehet köze az Shakti kőhöz, meg az ahhoz hasonlatos különféle térharmonizáló vagy tér-rezonanciát csökkentő dolgokhoz. A Shaktival kapcsolatban meglehetős eltérő vélemények látnak napvilágot, de senki, aki kipróbálta nem állítja, hogy ne működne. A kövön belül, ha feltörnénk a drágát, némi kristályokat meg induktorokat találnánk, amelyek valamiképpen blokkolják, csapdába ejtik az elektromágneses interferenciát, plusz a kő, súlya miatt másodlagosan a készülék dobozának rezonanciapontját is eltolja. 

pmr-premium2-1024wlogo-new2.jpgA dolognak elég nagy hatásfokúnak kell lennie, Amerikában van olyan hangmérnök, aki csak ezzel a térrezonátorral a studioban hajlandó dolgozni… 

Hát….hm, talán még valami. Most eldobod az agyvelőt, ezt garantálom. De minimum bedobod a törölközőt. Erről lesz szó, mármint a törölközőről. Próbáld ki!!! Most. Menj és hozz 2 törölközőt, normál, 1 m hosszú méretben (álló dobozoknál). Hajtsd hosszában ketté, duplára. Tedd a törölközőket a hangdobozokra, úgy, hogy a hosszabbik darabja a külső oldalon lelógjon, a rövidebb része a doboz tetején kell legyen, tégy rá valamilyen könnyebb súlyt, csak hogy ne essen le. Hallgass meg egy jó hangú felvételt törölköző nélkül, és azzal együtt. Majd beszéljünk !!!! A törölköző színének is van köze az eredményhez, lehet, hogy az anyagának is, ezekkel nem kísérleteztem, de bátorítalak, próbálkozz! És írd le, mire jutottál!

Jó utazgatást kívánok mindnyájatoknak Ezoterikus Audiofiliában! Gábor, Audio World

Utószó

scaled_due-pmr-1024_1.jpg
Nos, akkor utószó gyanánt pár mondat, hogy nekem milyen tapasztalataim voltak/vannak ezzel az egész témával. Előrebocsátom, sem megítélni, sem elítélni, sem megváltoztatni nem szeretném senkinek a saját tapasztalatait, inkább hozzátenni szeretnék, mintsem elvenni az eddigiekből. Igyekszem tiszteletben tartani az előttem szólókat, ahogy az ókori eposz szerzők is hivatkoztak a korábbi énekmondókra.

Noha néhány téma kimaradt, nagyjából két részre lehet osztani a mágikus hifit. Az egyik részük a hangzó téren befolyásol, ami nagyjából jól le van már írva, ha úgy tetszik meg van fejtve (és ez eléggé sokat le is von a mágikusságukból). Lásd az Unikumos üveg egészen pontosan azt csinálja, mint a japánban már árult apró kis ketyerék, amelyek a térben terjedő hanghullámokat befolyásolják, stb. A másik részük olyan jelenség, mint anno a hifi piac által népszerűsített cd-lemez fagyasztás, ahol is a jégszekrény fagyasztójába tuszkolt Beethoven összes két csirkemell és a wokhoz használt zöldségkeverék közé dugva, másnap jobban szól. Azt nem tudom, hogy elég-e egyszer megcsinálni, vagy minden hallgatás előtt kell, mert nem próbáltam, viszont okozott pár kellemes percet a meghallgatás elolvasása. Kérdés, hogy a kb 1500 db-os cd gyűjteményem mekkora hűtőládába férne el? Ezek a dolgok egyelőre nincsenek rendesen kifejtve, és akkor finoman fogalmaztam. 

A mágia veszélye

shakti-01.JPGA mágiának általában az a problémája, hogy nem mindenkire van hatással. Az emberi fül ugyanis nagyon könnyen becsapható. Aki a mágiában hisz, valószínűleg már eleve úgy áll a dologhoz, hogy nagyon is akarja hallani, még akkor is, ha nem fog sok minden történni. Azok viszont, akik eleve szkeptikusan közelítenek, nem sok mindent fognak felfedezni. És persze, ha ezt egy pozitív-negatív mérce mentén helyezzük el, akkor a hívők minden változást pozitívnak fognak értékelni, a nem hívők meg negatívnak, vagy épp semlegesnek. Ennek amúgy semmi köze nincs a hifihez, az ember mint lény így működik. Aki hívő ember, azt a hite megerősíti, aki meg ateista, azt idegesíti, sőt gyengíti. Az is örök tapasztalat, hogy hittel szemben nem lehet és nem is szabad vitatkozni. Megjegyzem engem mindig mosolygásra késztetett, amikor az igazi trú arcok azon sápítoztak, hogy olyanoknak van milliós berendezése, akiknek kevesebb lemezük van, mint ahány nulla a hangfal árának végén. Akármennyire is próbálom, nem tudom Őket irígyelni ezért, remélem nem baj. 

pwb.jpgÉs itt van egy nagyon fontos pont, ami elválasztja Peter W. Beltet az Unikumos üvegtől. Addig, amíg az emberek hitét nem használják fel kereskedelemre, semmi baj nincsen. Amikor viszont a kamu álgyógyítók, vajákosok és mindenféle gyurcsókjózsefek emelt díjas sms-ben szivatnak nyugdíjasokat, felfordul a gyomrom és hangosan bejelez az átverés jelzőm. A hifiben sajnos áltévhitként terjed, hogy mindenért fizetni kell, sőt az igazán nagy változásokért pedig rengeteg pénzt. Ez nem teljesen így van, mert nem minden gyártó és kereskedő használja a vajákos marketinget, és egyáltalán nem csak és kizárólag milliókért lehet kapni jól szóló berendezéseket. 

Ha kicsit jobban szétnézünk a piacon, ma már megfizethető áron is tudunk venni elfogadható hangú erősítőt, hangfalat, kábelt. De amíg két üres üveg nem kerül sokba, és ha van időnk, próbálkozzunk bátran, addig senkinek nem ajánlom, ahogy akár ezres nagyságrendben is kiadjon pénzt olyan dolgokért, aminek a hatása megkérdőjelezhető. Ideértendő a hifi mágusok Tippek, Trükkök, Praktikák rovata is, ahol azért elég hamar kiderül, hogy a pénztárgép nem véletlenül lett bekapcsolva. A hifi az egy tanulási folyamat ugye, hallom a Nagy Tanító Mester örökérvényű szavait. Amely tanulásnak a végén, jól tudjuk mi is, oktondi kis tanoncok, ott várnak az általa forgalmazott milliós készülékek. Csak neked, csak most, mert te érted, miről szól ez... Csing-csing  mondta a pénztárgép. Most már érted?

Küldöm az energiát. Már jobban szól?

mpingo_resobell_eng_home1.jpgEllenben amikor ezoterius olajért pénzt kérnek, és halálosan egyszerű fémcsengetyűt árulnak high-endnek, érdemes továbbmenni. Nem arról van szó, hogy hallod-e vagy sem, kis gyakorlattal minden hallható, sőt én azt is meghallom, ha semmi nem történik. Hoppá! A többségük azonban elenyésző olyan változást hoz, ami nélkül ne lehetne minden hiányérzet nélkül tovább élni. Az ilyen jellegű hangminőség javulás szinte mindig csak nüansznyi, zeneileg semmit nem hoz. Igen, lehet, hogy jobb lesz a "tér", de hát attól még nem fogsz tudni különbséget tenni Karl Böhm és mondjuk Claudio Abbado vezénylése között, akkor meg mi értelme? Középkagetóriás hifi készülékből soha az életben nem lesz high-end, bármennyit locsolod szentelt vízzel és bárhova teszed azt a nyomorult hangfalat. A high-end egészen más módszerekkel, hozzáállással közelít a zenéhez, mint a hifi.

A kavarodást egyértelműen az okozza, hogy attól még nem lesz valami high-end, mert nagyon drága. És vica versa, normális high-endet nem lehet fillérekből összehozni. Mellesleg a zavarkeltésben élen járnak azok a vicces kedvű kereskedők által megheccelt vásárlók, akik hinni akarnak valamiben, ahelyett, hogy rendesen utánajárnának, mégis mire van pontosan szükségük. Senki nem tudja megmondani helyetted, hogy te mit akarsz hallgatni. A high-end a zene kulturális oldaláról közelít, mint ahogy helyesen ez a cikk is megfogalmazza, a hifi meg az ipari és kereskedelmi oldaláról. A kettő között alig is van átjárás. A high-end eredetileg zenehallgatási eszközök csúcsát jelenti, nem elsősorban a tonális hangminőségbeli méricskélést. Persze nagyon nehéz technológia nélkül technikai dolgokat összehozni, de a cél attól még változatlan. (És ez sajnos nem mentesít az alól, hogy a high-end virágázását ne használnák ki egyszerű kóklerek, akik jól hangzó technológiai érvek mögé bújva t-ampot adnak ezer dollárokért). És itt visszautalnék az előbb említett megállapításomra. Sajnos nem csak az emberi fül, de úgy általában az ember mint olyan, nagyon könnyen becsapható. Ezért, addig amíg mi itt összefoglaljuk, hogy mit tudunk erről a témáról, semmi gond nincsen, de ha valakinek hangminőségjavító varázsvesszőt akarnak eladni, legyen nagyon óvatos. 

*Itt azért finoman megköszörülném a torkomat...