2017.nov.19.
Írta: Audiolife 1 komment

New York, New York

Kiállítás szezon van. A világ legtöbb országában általában ilyenkor zajlanak a hifi és high-end show-k. Így New Yorkban is novemberben van a szokásos kiállítás.

Mivel nem mindenki lehet ott - Herbert Reichart a stereophile szerkesztője - gondolt egyet és azoknak a sorstársainknak, akik lemaradtak a dologról, készített egy videót, amelyben átélheted azt a három szobát, ahol Herb bekukkantott a fülére applikált (DIY!) két mikrofonnal. Micsoda ötlet, gondoltam elsőre, amikor még nem láttam a youtube-ra feltöltött videót! Ha felveszed a nyilván jó minőségű fejhallgatód, átélheted, amit Herb hallott.

Szerintem mókás dolog, kár, hogy nekem nem jutott az eszembe így közvetíteni a mostani Av trendről, amely annyi hasonlóságot mutat a New York-i eseménnyel, hogy az Audio Note szobában hallható egyik zenét én is többször feltettem. (Michael Kiwanuka)

Megjegyzem, hogy a Note a köztudottan nem csóró amerikaiaknak is teljesen "átlagos" rendszert állított ki. OTO SE Signature, két LX-es E doboz. (Jó, tudom, azért külső váltós) Viszont, ha én Zero tulajdonos lennék, felkapnám a fejem, mert mekkora poén az S9-es trafó után a Zero RIAA, ugye az 5 milliós MC trafó mellett egy 400 ezres készülék.

Az analog front-end pedig takkra megegyezik azzal, amit az AV trenden hallhatott a magyar közönség. Egyébként az AN Uk azzal is kilógott a többi decens kiállító közül, hogy míg mindenütt udvarias úriemberek demóztak, addig a Note-nál egy virág mintás ingben lévő öreg hippi. Sajnos itt Herb nem ült be középre, hanem egyből elkezdett dumálni. Na ebben is hasonlított a budapesti rendezvényre.

A video elején egyébként feltűnik David Chesky is egy borzalmas, piros színű pufi dzsekiben. Kíváncsi lennék, mi a véleménye az elkészült felvételről.

Kis pénz, kis hobbi - Audio trend 2017

av_trend-12.jpgVéget ért a szokásos két napos bemutató, jöhetnek az észrevételek pro és kontra, mi hol döngött, hol volt sok a magas, és hol lehetett végre zenét hallgatni. Hol tudott megérinteni, és melyik mellett mentél el. Az idei AV trend íve kissé lefelé mutat, és az is látszik, hogy az audio bisznisz - van ilyen? - zászlaja itthon félárbócra lett eresztve.

Tovább

Az idő próbája - Metrum Acoustics DAC-ok

metrumoctave3.jpgMár nem is tudom, mikor volt, amikor felfedeztem magamnak Metrum Acoustics-ot mint márkát. Igazság szerint a Hifi Critic-ben olvastam róla egy bemutatót és egy tesztet, ami felkeltette a figyelmem. Az Octave néven futó DAC aztán szétnyerte magát a különböző magazinokban, egy példánya pedig merő véletlen folytán hozzám is eljutott.

Tovább

UH FEST 2017

13031-uh-fest.jpgViszonylag ritkán ajánlok programot. Ennek elég prózai okai vannak: unalmas lenne mindig belinkelni a bmc programfüzetét, vagy a MüPa-ét, esetleg az azóta már megszűnt müsziét. 

Ezúttal azért teszek kivételt, mert az UH Fest nem egy program, hanem egy programsorozat, sok olyan fellépővel, akiket nem hogy nem lehet látni-hallani itthon, de többségükről nem nagyon szólnak a zenei blogok, vagy a nagy programajánló oldalak. Na meg azért, mert én személy szerint kedvelem a szervezők helyszín választását és az olykor családias jelleget. (Arról nem beszélve, hogy érdekes fazonokkal - például velem - lehet ott találkozni. Bocs a béna viccért.)

Jó ideje követem a fesztivált, a legintenzívebb zenei élményeim is ide köthetőek, szerintem kihagyhatatlan. Egy ideje már nem csak drone van meg ilyen zajos dolgok vannak, szóval mindenki találhat magának kedvére valót. Én egyébként ma meg szombaton megyek, de ez ne zavarjon meg senkit.  

Próbáljátok ki, megéri. 

uh-fest-plakat.jpg

Címkék: zene

Egy futómű meg három tápegység - 47 Lab Izumi

4741_izumi.jpgAnnyiszor olvastam már, hogy meghalt a cd mint formátum, hogy amikor hazaérek és rátekintek a polcra, ahol rendetlenül összedobálva a mikrohullámú sütő papírdobozából eszkábált tartóban a cédéim vannak, mindig eszembe jut mennyire konzervatív hobbi a high-end.

Nyilván nem osztja ezt a nézetet Junji Kimura, ugyanis a 47 Lab egy teljesen új futómű dac kombóval rukkolt elő IZUMI néven. A marketing szöveg azt írja, hogy a zászlóshajó Flatfish építési módszereit alkalmazva született meg, a formailag is hasonló dizájn követő lejátszó. A különlegessége, hogy az S/PDIF teljesen szimmetrikusan van megoldva és mindkét csatorna külön DAC csippet kapott, amihez jár dedikált tápegység is, így összesen négy dobozt kapunk a pénzünkért. Ahogy nézem, nem olcsó mulatság, hiszen jelenleg 8750 dollárt, több mint két milliót forintot kell érte leszurkolni.

izumi.jpgA 47 Lab sosem volt olcsó, bár a tudásához mérten annyira drága sem. Egyes pletykák szerint  egy ideje Montenegróban is készülnek termékek, az európai disztribútornál - legalábbis ezt mesélte nekem István, aki sokat járt arrafelé a Pointe ügyeit intézni. Az IZUMI egyébként forrást jelent japánul.    

Amúgy a cd mint formátum valóban meghalt. De nem a hangminősége ölte meg, vagy az, hogy a file-ok annyival jobbak lennének, hanem a fogyasztói szokások és a kényelem. Az emberek már nem akarnak albumokat venni, és tárolni sem szeretnék a lemezeket, főként nem mikróhullámú sütő dobozából eszkábált tartókban. Egyébként ez sok más dologgal is egyre inkább így van. Könyveket sem vesznek már. Ami azért is szomorú, mert ebből egyenesen következik, hogy olvasni sem olvasnak - bár az emberiség eddigi tudás anyagát egyelőre a könyvek tartalmazzák. Maradnak az internetes oldalak, de ahogy nézem, ezt is ki fogja váltani a youtube csatornák böngészése.

47lab.jpg

(Nem ide tartozik, de azért elmesélem, hogy az elmúlt pár évben a hifi show-n kiállító forgalmazók panaszolják, hogy évről évre egyre jobban elbutulnak a látogatók. Néhány éve még nem kellett az alap dolgokat magyarázni, manapság viszont már az a jellemző magatartás, hogy az erősítőt sem tudják megkülönböztetni a DAC-tól.

Én ugyan nem vagyok sem forgalmazó, sem kiállító, de tőlem tavaly azt is megkérdezték, hogy hol van a hangszínszabályzó a Meishun. De volt olyan is, aki meggyőződéssel állította, hogy a Vindicatorban chipek vannak, mert a 2A3-as csövek nem világítanak. Valójában világítanak, csak nem olyan intenzitással, mint egy 211-es. Most erre mit lehet mondani?)

Susanne Sundfør - Music for People in Trouble

mfpit-og.jpgVan az audiofileknek egy ilyen beakadása a női gitáros/zongorista-énekesekkel kapcsolatban, az ún. Diana Krall effektus. Szegény művésznő ezt valószínűleg nem tudja, ő csak készíti a sorlemezeit egymás után, és meg sem fordul a fejében, hogy ideáltipikus példája, rosszabb esetben céltáblája a rigorózusabb audiofileknek. Pedig ez csupán kellemes és ringató mainstream pop-jazz, amiben Russell Malone gitárján a műanyag húrokat is óvatosan pengetik.

Tovább
Címkék: zene, vélemény, lemezek