„Van aki a fülének épít, és van, aki a műszereinek” – interjú Bodnár Zsolttal

DIY-02.jpgMint azt olvasóink megfigyelhették, az utóbbi időben kicsit hanyagoltam a high-endet, és inkább a DIY, valamint a hifi oldalhajtásai, mellékágai felé kalandoztam, ezzel is igyekezve szélesebb merítésben foglalkozni a hobbival. (Némiképp alkalmazkodni a jelenlegi hazai anyagiaudio helyzethez is)

Ennek keretében került a képbe a TDA1541A és az ezzel a chippel szerelt cd-játszók, amely projektnek még koránt sincs vége, az utolsó rész még hátravan, a chip NOS üzemmódba kapcsolása. Illetve szintén ezért hallgattam össze pár t-ampot. Most viszont egy egy olyan emberrel beszélgettem, aki lényegesen több és sokkal mélyebb tudással, tapasztalattal rendelkezik az audio mostoha-gyermekével, a DIY-el kapcsolatban, mint én.

DIY-05_1.jpg

Zsolt leginkább a hazai DIY fórumokon aktív, több ezer bejegyzés fűződik a nevéhez, illetve lassan 20 éve épít magának erősítőt, cd-futóművet, sőt a kábeleit is maga készíti. Ezt a rövid interjút egy ajánlás alapján hoztam össze, annak apropóján, hogy egy hiteles és gyakorló, a DIY-el napi szinten foglalkozó „profit” is megkérdezzek. Zsolt e-mailben válaszolt a kérdéseimre. (Mivel nem találkoztunk személyesen, képet sem tudtam készíteni, meg nem is ez volt a lényeg, így ebben a posztban a képek pusztán csak illusztrációk, de ha lesz rá lehetőség, az elkészült készülékekről is igyekszem írni valamit)  

DIY-01_1.jpgMikor kezdtél el az audio D.I.Y hifivel foglalkozni, mi volt az első projekted?

Úgy kb.: 17 évvel ezelőtt kezdtem neki az első projektemnek, ami egy csöves erősítő volt, talán, ha jól emlékszem 6080-as csövekkel megépített SE készülék volt.

Honnan szerzed az ötleteket? Saját fejlesztések vagy már kipróbált és bevált kapcsolásokat használsz, esetleg fejlesztesz tovább?

DIY-04.jpgEleinte kész kapcsolásokkal foglalkoztam, mert még nagyon járatlan voltam az elektronikában (nem ez irányú a végzettségem). De ahogy teltek az évek, egyre jobban beleástam magam a csöves technikába, mivel az elektronikán belül leginkább ez érdekel. Félvezetőkkel nem foglalkozom, azok számomra, ahogy a mondás tartja: "'sötét lovak". Az utóbbi pár évben már tudtam saját fejlesztéseket is kipróbálni és alkalmazni. 

Mennyire van itthon összetartó közösség a DIY-en belül? Van-e állandó kapcsolat a tagok között?

DIY-03.jpgA D.I.Y közösségekben mindig is voltak klikkesedések, ahogy én látom, de szerintem ez természetes jelenség. Vannak összetartóbb közösségek, én is dolgozom ezen, hogy a jövőben is legyenek. Több emberrel tartom a heti-havi kapcsolatot, segítünk egymásnak, illetve a szakmai fórumokon gyakran közös projekteken dolgozunk, ami szintén összehozza, összetartja az embereket.

Szerinted mi a célja az audio DIY-nek?

A cél sok irányú, embere válogatja. Számomra elsősorban kikapcsolódás, azon túl, hogy persze jóérzés zenét hallgatni egy jól sikerült rendszeren.Van olyan, akinek a D.I.Y az önmegvalósítás része.

Mennyire lehet itthon komolyabb projektekbe fogni? Mennyire fontos, hogy legyen egy jól felszerelt műszerpark?

DIY-06_1.jpgAbszolút lehet és látok is a barátok-ismerősök részéről nagyon komoly projekteket, hiszen ma már bármit be lehet szerezni a világ bármely pontjáról, illetve a CNC-s anyagmegmunkálás sem akadály. A fantáziánkat sokszor az anyagi korlátok rántják vissza a földfelszínre. Sajnos a minőségi alkatrészek nagyon drágák, és a legtöbbje csak külföldről szerezhető be.

DIY-07.jpgA műszerpark változó, nekem van egy digi multiméterem (picit komolyabb) meg egy szkópom, de ez utóbbit alig használom. Természetesen több barátom nagyon komoly műszerparkkal rendelkezik, én inkább a fülemre hagyatkozom. A tapasztalatom viszont az, hogy a műszerek száma nem egyenesen arányos a megszülető készülékek, projektek hangminőségével. Erre van egy találó mondás: "van aki a fülének épít, és van aki a műszereinek".

Volt-e olyan projekted, amely nem lett sikeres?

Rengeteg projektem ment a "levesbe", főleg hangfalak, de az erősítőim is több evolúción mentek keresztül, mire kialakult a jelenlegi állapot.

Melyik az a készülék, amelyikre a legbüszkébb vagy?

DIY-08_1.jpgA DAC*-om ra vagyok a legbüszkébb, ebben van a legtöbb saját ötlet illetve munka, most tartok ott hogy be kellene dobozolni rendesen, mert egyelőre még csak kvázi deszkamodell.

Sokan mondják, hogy a DIY teljesen külön álló része az audiokultúrának, a saját tapasztalataid alapján ez mennyire igaz?

Igen, ez így van. Teljesen külön kaszt a D.I.Y, de ennek nagyon sok szintje van. A magam részéről én a fanatikusabb táborba tartozom, mert az audio lánc minden elemét saját magam készítettem, a teljes rendszert, beleértve a kábeleket is.

Vannak olyanok, akik csak az első szintig merészkednek, egy-egy gyári készülék modifikálásával megelégednek.

*Zsolt jelenlegi rendszere:

Amin most zenét hallgatok: 300B csövekkel épített DC csatolt SE monoblokkok nanokristályos kimenő trafókkal, Pintér Árpád barátom tervezte a kapcsolást, TDA 1541A 2K csipre épülő DA konverter nanokristályos I/U trafókkal és DHT csövekkel (UO240). A trafókat magam tekertem meg. A népszerű 47Lab Shigaraki klónjának futóműve, és Gleden nevű hangfal, ez egy kétutas monitor Vifa hangszórókkal, Barják László tervezte és ennek nyomán építettem meg. A kábelek is saját fejlesztések.

Akit érdekelnek Zsolt projektjei az audiodiyers.hu fórumon megtalálja őket.