Mindegy, csak olcsó legyen? - A Massdrop modell

hifi_man_he350_headphones.jpgAmikor először hallottam a Massdropról, elég érdekesnek tűnt. Aztán kicsit gondolkoztam rajta, és lassan elfogyott belőlem az érdeklődés a "módszer" iránt és inkább az a kérdés fogalmazódott meg bennem, hogy nem csak a kínaik hamisítanak. Hanem némi plusz profitért akár maga a gyártó is - a saját termékét. De ez elég meredek állítás. 

Persze, attól is függ honnan nézzük. A hamisítás ugye azt jelenti, hogy valakinek a termékét lemásoljuk, és saját néven forgalmazzuk. Ennek vannak fokozatai, mind a minőség, mind a megvalósítás tekintetében. A legegyszerűbb és amivel szerintem mindenkinek, volt tapasztalata, az a kellemetlenül kaucsukszagú, sorjás és formátlan kínai Concerse All Star, amit szerintem minden közép európai ember hordott már nagyjából egy vagy inkább fél hónapig, mert addig bírta.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a Massdrop a klasszikus módon hamisít, nagyon nem. Valamiért én mégsem tudok szabadulni a gondolattól, hogy itt valami nem kerek. Persze lehet, hogy csak nekem nem esik le és a Massdrop valójában nagyon is értékelendő módon terjeszti a hifit. Direkt nem írtam audiokultúrát, egyrészt azért, mert az a klasszikus formájában már régen nem létezik, másrészt itt is csak termékkereskedelemről van szó. Mielőtt azonban nagyon belefolynék az eszmefuttásba, nézzük miről is van szó.

massdrop-02.jpgA Massdrop egy profi marketingcsapat, aki online kampányokat szervez és egy webshopot üzemeltet. A dolog pofon egyszerű: létrehoznak egy közösséget, majd megkeresnek gyártókat, hogy közösen – vagyis a Massdrop logójával ellátva – gyártsanak termékeket nyomott áron és ennek a már korábban felhájpolt tömegnek értékesítsék, akik persze előtte össze is dobják a tőkét a projekthez.

A bolton mindenki keres, a gyártó is, hiszen többnyire már bevált terméket készítenek, és a Massdrop is, aki nyilván leveszi a maga jutalékát az árrésből. A modell kicsit hasonlít a kickstarter féle projektekhez, ahol először felmérik, hogy az ötlet egyáltalán életképes-e, és a tőkét is a névtelen userek dobják össze. A gyártó így nem vállal nagy kockázatot, hiszen aki befizette a lóvét, valószínűleg nem fog elállni a vásárlástól.  

Nagyjából ez a Massdrop. Hogy mit csinálnak? Innovatívnak nevezett – van ennek valamilyen elfogadott definíciója? – termékekre rányomják a saját logójukat majd mögéjük raknak egy natúr online kampányt és egy webshopot. A lényeg dióhéjban: légy része egy csoportnak, ahol egyébként összegyűjtik neked a frankó dolgokat, amiket aztán olcsóbban vehetsz meg.

massdrop-01.jpgA bökkenő nekem ott van, hogy a végső eredményt nem ismerjük, és így előlegezzük meg a bizalmat, és mint tudjuk, ez a hifiben elég kockázatos. A Massdrop igyekszik ezt úgy kiküszöbölni, hogy a termékek azon részét próbálja meg költségcsökkenteni, ami "elhanyagolható" a hangminőséget tekintve, például némely fejhallgató fülpárnája olcsóbb típus, a csomagolásból gyengébb, vagy kimaradnak belőle dolgok, esetleg a pofás kis koffer helyett egy sima papírdobozban kapod, stb. 

A termékek egy része – itt csak a hifiről tudok beszélni – amúgy is kínában készül, és egyébként is elég elterjedt, a Massdrop semmit nem tesz, csak előre begyűjti az árát, és jól marketingeli. Magyarul a gyártó elkészíti a saját termékének egy lebutított, szebb szóval költségcsökkentett másolatát. Arra, ahogy nézem, a projektek során nagyon ügyelnek, hogy a korábbi termék, amiről a Massdrop logós készül, nagyon hasonlítson egy már jól befuttatott és önmagában is sikers „eredetire”.

Az esetek nagy részében szinte minden tesztelő esküszik rá, hogy a Massdrop logós termék teljesen ugyanúgy szól, az viszont eléggé gyanús, hogy az ára sokszor töredéke az „eredetinek”. Ráadásul a Massdrop is, mint minden más szimpla webshop, az akciókkal szokott tarolni. Azt azért beismerik, hogy az olcsóbb ár az itt-ott gyengébb minőséget takarja, de azt nem fejtegetik, hogy az olcsóbb terméken hogyan lesz kétszer akkora az árrés, hiszen abból vissza is kell osztani a gyártónak, plusz a Massdropnál is kell, hogy maradjon.

massdrop-03.jpgEbben persze a „sima” és igen elterjedt audio brandek is vérprofik, hogyan lehet eladni a rendre technikai újításként aposztrofált, valójában egyre olcsóbb és gyengébb cuccokból összerakott termékeiket, nagy csodát ezen felül a Massdrop sem tud villantani - viszont azzal kezd, hogy minden adatodat beszippantja, merthogy a vásárláshoz tagnak kell lenned, amihez elég egy – lehetőség szerint gmailes – e-mail cím, de mégjobb, ha önként és dalolva átadod nekik a Világ Legdurvább és Legprofibb adatszipolyozó rendszerét, a facebook profilodat. (Azt már meg sem említem, hogy a főoldalon 2,5 millió(!) követőt hirdetnek az audiofil részen, de összesen van 140 ezer követőjük a facebookon. Picit fura, holott én is a facebook hirdetést találtam meg először, és nem az oldalt. Ahogy az is, hogy az előre megrendelt és legyártott termékekből mindig marad még plusz is, amiből bárki vásárolhat, nem kell hozzá tagnak lenni. 

De miért is írtam ezt a cikket?

Leginkább azért, mert a Focal és a többi tök kommersz brand mellett feltűnt a román fejhallgató minimanufaktúra is, a Meze. Hogy ez a szimpla trükk miért vonz be olyan, egyébként marginális audio brandeket is, mint a román Meze Audio, őszintén szólva nem tudom.

Ugyanis a kis brandeket fenntartó egyszemélyes fejlesztők általában ellenszenvvel viseltetnek a hétköznapi marketinggel szemben, sőt, nagyobbik részük a piacra lépés után hosszú évekkel sem érti, pontosan hogyan is működik a reklám, és hogyan tudná eladni a termékét. Nem rosszindulatúan, de azért némi offtopic-ként említem meg, hogy elég sok kereskedővel beszélgetek, vagy vagyok kapcsolatban, és közöttük is van olyan, nem is egy, aki egyfajta vágyteljesítésként tekint a kereskedésre, és finoman fogalmazva is naiv a hozzáállása, vagy leragadt a XIX. században.

Na de, Béláim, ne legyünk ennyire savanyúak és/vagy szkeptikusok. Simán lehetséges, hogy öregszem és nem értem az egészet, és a Massdrop valójában még segít is, hogy az ajdió szeretete eljusson több emberhez, akik aztán majd hamarosan rájönnek - egy álmatlanul végigforgolódott éjszaka után, mély és zavaros álmukból izzadtan felriadva, hogy az audio tulajdonképpen a zenéről szól, az meg a kultúráról. És nem egy újabb értékesítési truváj, amivel tulajdonképpen még egyszer eladják (majdnem) ugyanazt, tulajdonképpen (majdnem) ugyanazoknak.

Hogy ki nyer ezzel? Mint minden esetben: leginkább a Massdrop, és utána egyből a fogyasztók, hiszen ők nagyon szeretnek „jól” vásárolni. A Massdropnak az egyébként tök jól jön, hogy az audiofil réteg szinte bármit elhisz, amit a zinterneten olvas, két pozitív teszt és már klikkel is kosár ikonra.

massdrop-hifiman-he350.jpgAztán, hogy ez a modell beválik-e vagy sem, azt még nem tudjuk. Vagy csak én vagyok tájékoztalan és kellően pesszimista. Én egyébként úgy látom, hogy ez a fajta termékértékesítés inkább az árcsökkenés, vagyis a minőségromlás felé fog tendálni. Ugyanis a Massdrop alacsonyan tartott árú terméke felkannibalizálja az eredetit. Nyilván mindenki az olcsóbbat fogja venni, és ezekből egy jó nagy rész majd kikerül a használtpiacra, ami nyilvánvalóan még lejjebb szorítja majd az árakat.

Egy idő után senki nem fog újat venni teljes áron, főként nem a Meze-től. Magyarul a Massdrop ki fogja nyírni a Meze azon termékét, amiről koppintotta, de előtte azért elad belőle egy szép mennyiséget.

A Massdrop a beragadt tételeket jóval olcsóbban fogja kínálni, és az igazi pörgést az akciók fogják jelenteni. Amiből majdnem egyértelműen következik, hogy vagy a marzs lesz nagyon kevés, amit egy terméken keresnek, tehát a jutalék is, vagy a terméknek kell gagyinak lennie, hogy nagyon olcsón kijöjjön. A Massdrop – bár az ellenkezőjét hírdeti, és a mosolygós arcú fiatalok szemében sem villan meg a dollárjel, mint Dagobert bácsiéban, de ezer százalékban biztosak lehetünk benne, hogy nagyon fog rá ügyelni, hogy a haszon azért nála maradjon.

Aki rendelt már Tőlük, mármint a Massdrop-tól, nem Amerikából kapta a terméket, hanem simán kihozta a posta, ami azt jelenti, hogy az európai piacon is van raktáruk.

A net tele van tesztekkel, ahol mindenki egyöntetűen azt állítja, hogy szinte semmi különbség nincs az eredeti és a Massdrop logós termék között. Nekem valahogy mégse nem jön ki ez az egyenlet nullára. Ha van valakinek tapasztalata, vagy több infója, nyugodtan ossza meg velem.

Címkék: vélemény, audio