Kultúrákon edzett tapasztalat - Alba Hyseni
Az idei év egyik izgalmas lemezmegjelenése Alba Hyseni első lemeze, az Inner_Mission. Albával többek között a lemez előzményeiről, zenéről és kultúráról beszélgettem.
Az Inner - Mission-ön nyilvánvalóan a hangod van a középpontban. A borítón a köszönet-nyilvánításokban felsorolod azokat, akik hatottak rád. Voltak olyan közvetlen hatások – akár nem zeneiek is –, amelyek inspiráltak lemezírás közben?
Alba Hyseni: Tény, hogy tematikai értelemben a " karakterek" nagyon változatosak az " Inner - Mission " lemezen. A "The Skin Game" című nóta például az 1931-es Sir Alfred Hitchcock film alapján kapta a címét, bár a szám közvetlenül semmilyen formában nem kapcsolódik a filmhez. Az egyik legkegyetlenebb érzelmi állapotról szól, ami csak létezik, ugyanis nem csupán egy embertársunk elvesztése van benne, hanem a visszautasítottság érzése is. Bárhogy szépítem a dolgot a "The Skin Game", azt jelenti: maradj egyedül és magadnak beszélj, beszéld ki a fájdalmadat, tanulj meg a veszteség után egyedül élni. Továbbá például ott van David Lynch Kék Bársony című filmje 1987-ből, amely erősen inspirálta a " UNIQUE " című számot. A film nyomasztóan erotikus, lenyűgöző látványvilágú, alapeleme: félelem, szex, szerelem és ezeknek egyfajta bágyasztóan idillikus álomvilágban való ellentmondásai, keveredése. A lemezen hallható hatások számtalanok és valóban egy emberről szólnak; egy emberről, aki más emberek bőrébe is képes belebújni, a nevükben képes érezni és énekelni. Vagy például ott van a " HUNTER " című nóta: pszichológiában és a vallásban az egyén szexuális élményei kulcsfontosságú szerepet játszanak a személyiség formálásában. Legyen az a szüzesség elvesztése, a homoszexualitás elfogadása vagy egy fétis kultusza, az erotikus élmény olyan ablakot nyit ki, amelyen keresztül láthatóvá válik az író (művész) elméje és az író kultúrája. A zenében (dalszövegekben) az erotika felszabadíthatja vagy meglazíthatja a bűn és a szégyen kötelékeit. Mások érzéki megtapasztalása tudathatja az egyénnel, hogy nincs egyedül, és hogy a valaha perverznek tartott fantáziáit a valóságban sokan osztják. A mai világban szinte mindent az erotikán keresztül próbálnak eladni. A szex többé nem tiltott téma, mint ahogy az volt a XIX. században. Ha az érzéki képzelet tárgyát vizsgáljuk, a fő különbség férfi és nő között az erotika tárgyában van. A „HUNTER” azt feszegeti, mennyire csak a férfiak szórakoztatásának része volt az erotikus képzelgés, míg a nők számára ez nem volt lehetséges. A dal nemcsak azt magyarázza, mennyire csak a férfiaknak szánták az erotikus képzelgéseket, de egy lépéssel tovább menve megmutatja, hogy a nőknek még csak nem is volt szabad bármilyen erotikus dologról álmodniuk. A dalszövegen, idézetek és hasonlatokon keresztül a "HUNTER" teljes mértékben és összefüggéseiben világítja meg a témát. Nem számít, mit csinálsz, vagy mire gondolsz – az erotika megragad, és a hangok és képzelet világában találod magad. Azonnal a világoddá válik, ahol tudatod teljesen megváltozik
A lemezen sok zenei stílus keveredik, de egyik sem kerül fölénybe a másikhoz képest. Koncepció volt ez a sokféleség, vagy spontán alakult így?
Alba Hyseni: Nagyon sok érzelem szorult a nótákban, úgy érzem ezt mindenki maga hozta a lemez készítése során. Az egyik legérdekesebb és legtitokzatosabb dolog, hogy ennek a lemeznek valóban számtalan a zenei stílusa, mivel minden egyes közreműködő zenész csakis saját élményeit, érzéseit hozta be a stúdióba; a saját ötleteit. Semmilyen különösebb szabálynak nem tettük ki magunkat, amely egyetlen bizonyos stílust határozott volna meg. Különböző kultúrák és sokféle zenei stílus találkozott az " Inner - Mission "-ön. Ha ebből a szempontból nézzük, ez volt a fő koncepció. Egyik sem volt teher a másik számára. Egyikünk sem hárított semmit a másikra. Együtt alkottunk.
A dalokban sokszor kihallani vélem a személyes érintettséget, a lemez címe is erősen utal rá, sok helyütt azt nyilatkoztad, hogy szinte „beleírtad” magad a dalokba, illetve a veled megtörtént dolgokat az Inner Mission számaiba. Volt olyan élmény, ami egy az egyben bekerült egy adott számba, vagy inkább általánosan fogalmaztál, mintegy üzenetet szerettél volna küldeni?
Alba Hyseni: Mindössze körülbelül ennyi az üzenete: Az utóbbi években rengeteg olyan emberrel találkoztam, akik sötét árnyakkal küszködtek, félelmük és bizonytalanságuk olyan hatalmas volt, hogy nem tudtak vele szembenézni. Nekik is csak azt mondhattam: alakítsd ki a saját identitásodat. Légy különleges, és légy más, mint a többiek. Légy eredeti. Ahhoz, hogy önálló univerzummá válj, építened kell az egyedi személyiségedet, a karakteredet. Miközben nem táplálkozol a reklámokból, a TV csatornákból, a magazinokból és így tovább. Legyen saját stílusod. Teremtsd meg magad, mint egy műalkotást, légy olyan karakter, aki soha nem olvad bele a tömegbe. Dolgozz ki egy olyan képességet, hogy jól tudd magad érezni a bőrödben és a lelkedben egyaránt. Legyen bátorságod ahhoz, hogy az légy, aki vagy, nem pedig valaki más. Ne legyél az, amit a környezeted mond, hogy lenned kell. Ne úgy viselkedj, ahogy a politikai elit, a gazdasági nyomás, vagy a felületes ember azt megmondja neked. Ne add fel az életstílusod, csak önmagad kell adnod és lazán véghezvinni, amit szeretnél. És tudd azt, hogy te megtetted a tőled telhető legtöbbet, függetlenül attól, hogy sikerrel jártál-e vagy sem. Soha ne add fel magad!
Erős benned a spiritualitás és ez a zenében is megnyilvánul, ráadásul sokféle kultúrában ismerősen mozogsz. Merítettél belőlük valamit a dalok írása közben?
Alba Hyseni: Véleményem szerint soha nem szabad egy kalap alá vonni a kulturális, azaz személyes harcot az aktuális zenei divattal, azaz a trenddel, és mi ezt megpróbáltuk elkerülni a produceremmel, Csigó Tamással. Mindketten hiszünk abban, hogy minden újabb művészi nemzedék természetes és szükségszerű harcban áll az előző kor művészetével. Nagy ellentétről úgysem lehetett szó, hiszen az "Inner-Mission" lemez maga is egy zenei mozgalom, igazán különálló és új, úgy, hogy Magyarországon valamint a környező országokban bizonyára nem voltak még közvetlen elődei. A legszélsőségesebb művészeti forradalmárok is igyekeznek gyökereiket megtalálni a múltban, például az expresszionisták az egyéni túlfinomultsággal szemben az archaikus korok primitív művészetéből való visszatérést és az ebből való továbbfejlődést hirdették. Az én esetemben, mint korábban is nyilatkoztam, az " Inner - Mission " lemez zenei értelemben erősen keveredik kelettel és nyugattal. Az én sajátos egyéni életeszmém szerint a spiritualitás az olyan emberek között van jelen, akik nem ismernek négert, zsidót, kínait vagy szocialistát, faji, nemi vagy egyéb különbséget, továbbá, akik érzik magukról, hogy spirituális tekintetben fejlettek, mint egyén. Ezek az emberek komolyak, ugyanakkor vidám és meleg lelkűek, abszolút képtelenek gyermekes nagyképűségre, mellverő tudományosságot ki nem állhatják, bármilyen elvont témáról énekelnek, írnak vagy beszélnek, szavaikat a legegyszerűbben válogatják meg, és ha álláspontjukat nem is fogadja el a laikus emberek többsége, többnyire sikerül megértetniük kristálytiszta, racionális észjárásukat azokkal, akik szintén képesek erre. Aki spirituálisan fejlett egyén, az az ember halk léptekkel, érthető kíváncsiságával lép be az emberiség szívébe bárhol is van. Ebben erősen hiszek.