Bajnokok Ligája – Jinro Shochu, Ongaku- és Tomei-Kensei
 Mint törzsvásárló, elég sokat járok a bemutató terembe, ebből kifolyóan sokat is kérdezek. Olykor nehezen eldönthető, hogy ez puszta kiváncsiság, vagy rossz szokás (gyengébb pillanataimban én az utóbbira szavazok), viszont informatív, mert legalább képben vagyok.
Mint törzsvásárló, elég sokat járok a bemutató terembe, ebből kifolyóan sokat is kérdezek. Olykor nehezen eldönthető, hogy ez puszta kiváncsiság, vagy rossz szokás (gyengébb pillanataimban én az utóbbira szavazok), viszont informatív, mert legalább képben vagyok.
 A hifinek az ősz az évad kezdete, és egyben a legfontosabb periódusa is, szinte az összes gyártó az októberre-novemberre időzített show-kra, bemutatókra hozza ki az újdonságait. Nincs ez másként az Audio Note-nál sem, ráadásul náluk az utóbbi években nagyon felpörögtek az események, mindannak dacára, hogy a hifi ipar látványosan vergődik. Qvortrupot soha nem érdekelték a trendek, mindig a saját feje után ment, s ez hol beemelte a mainstreambe, hol meg nem, de abban biztosak lehetünk, hogy nem jutott volna el a ma tapasztalható magaslatokra, ha nem meri a saját útját járni, vagy állandóan igazodik a többiekhez. A zeneipar válsága értelemszerűen maga után vonta a zenereprodukáló készülékek iránti csökkenő keresletet, de az a vásárlói és érdeklődői réteg, amely nyitott a nívós high-endre, mindig számíthat a Note-ra. A technikai fejlődés ma már olyan ugrásszerű minőséget tesz lehetővé, amelyet kihasználva az élelmes cégek - közöttük az Audio Note - élen járnak a csöves erősítésben kihasználható újításokban, amely újítások egy részét ők maguk kísérletezik ki, gyakran mintát és ötletet adva a többieknek. Ne feledjük, hogy egy olyan gyártóról beszélünk, aki a hetvenes évek óta csak és kizárólag a csöves erősítéssel foglalkozik, azóta gyűjti a tapasztalatokat, egyértelmű és nyilvánvaló, hogy a sok éves kísérletek eredményeiben az elsők között van a helye.
A hifinek az ősz az évad kezdete, és egyben a legfontosabb periódusa is, szinte az összes gyártó az októberre-novemberre időzített show-kra, bemutatókra hozza ki az újdonságait. Nincs ez másként az Audio Note-nál sem, ráadásul náluk az utóbbi években nagyon felpörögtek az események, mindannak dacára, hogy a hifi ipar látványosan vergődik. Qvortrupot soha nem érdekelték a trendek, mindig a saját feje után ment, s ez hol beemelte a mainstreambe, hol meg nem, de abban biztosak lehetünk, hogy nem jutott volna el a ma tapasztalható magaslatokra, ha nem meri a saját útját járni, vagy állandóan igazodik a többiekhez. A zeneipar válsága értelemszerűen maga után vonta a zenereprodukáló készülékek iránti csökkenő keresletet, de az a vásárlói és érdeklődői réteg, amely nyitott a nívós high-endre, mindig számíthat a Note-ra. A technikai fejlődés ma már olyan ugrásszerű minőséget tesz lehetővé, amelyet kihasználva az élelmes cégek - közöttük az Audio Note - élen járnak a csöves erősítésben kihasználható újításokban, amely újítások egy részét ők maguk kísérletezik ki, gyakran mintát és ötletet adva a többieknek. Ne feledjük, hogy egy olyan gyártóról beszélünk, aki a hetvenes évek óta csak és kizárólag a csöves erősítéssel foglalkozik, azóta gyűjti a tapasztalatokat, egyértelmű és nyilvánvaló, hogy a sok éves kísérletek eredményeiben az elsők között van a helye.
Mi szél hozott?
 Mindennek eredményeképpen a Szint 3-ban ma már olyan minőséget lehet lehozni, ami pár évvel ezelőtt mégcsak lehetőségként sem merült fel, szimpla vágyálomnak tűnt. Jól látható és hallható, hogy a high-end ezen a szintjén óriási hangzásbeli javulást tapasztalunk, és ez egyre színesebb, egyedibb és finomabb készülékeket eredményez. Főként akkor lepődhetünk meg, ha van pénzünk, lehetőségünk és időnk összehasonlítani a mai trendekkel. A szerencsések tanúi lehetnek egyfajta letisztulási folyamatnak, amelyben jól körvonalazhatóan megjelennek a jövő irányvonalai is. Qvortrup óvatos ember, az új termékeket nem egyszerre, hanem lépésenként adagolja, azaz nem enged ki a kezei közül félkész terméket. Hiába vezettek pozitív eredményre az új kimentő trafó kísérletek a közelmúltban, fontos volt, hogy a többi alkatrész is kövesse a fejlődést, és kiforrjanak a termékek. Ez mostanra eredményezett pár olyan készüléket, amelyek várhatóan az idén realizálódnak. A változás szele a felsőházba és a Szint 3-ban is „befújt” és egyre több Signature és Silver Signature verzió jelenik meg, illetve az Nb1-es liga is gazdagodott pár klasszis játékossal. Aki valamennyire követte a Note erősítők fejlődését, tudja, hogy régen kb. a Vindicator magasságában létezett egy dobozos végerősítő, P3 néven, 300 B-re alapozva. A P3 azoknak jelentett alternatívát, akik a Meishu hangzásvilágát kedvelték, vagy azoknak, akiknek már volt egy jó előerősítőjük. Ez a végfok most ismét kapható, előerősítő-igénye nagyjából az M2-M3 magasságában van, ezekkel párosítva az alap Meishukat elhagyja, önmagában kb. ugyanaz a hangminőség. Mindenesetre érdekes és hatékony alternatíva a Vindicator mellett – főként (rock) zenekedvelőknek. Ezzel együtt a Szint 3 két részre oszlott, az érdeklődést követve elérhetővé váltak az alap verziók felturbózott változatai a már ismert és elismert Signature és Silver Signature néven. Mindez azért jó hír, mert ezek a verziók már a magasabb szintű előfokokkal is szinergiában vannak, minden ponton ezüst illetve a létező legjobb alkatrészekből megépítve.
Mindennek eredményeképpen a Szint 3-ban ma már olyan minőséget lehet lehozni, ami pár évvel ezelőtt mégcsak lehetőségként sem merült fel, szimpla vágyálomnak tűnt. Jól látható és hallható, hogy a high-end ezen a szintjén óriási hangzásbeli javulást tapasztalunk, és ez egyre színesebb, egyedibb és finomabb készülékeket eredményez. Főként akkor lepődhetünk meg, ha van pénzünk, lehetőségünk és időnk összehasonlítani a mai trendekkel. A szerencsések tanúi lehetnek egyfajta letisztulási folyamatnak, amelyben jól körvonalazhatóan megjelennek a jövő irányvonalai is. Qvortrup óvatos ember, az új termékeket nem egyszerre, hanem lépésenként adagolja, azaz nem enged ki a kezei közül félkész terméket. Hiába vezettek pozitív eredményre az új kimentő trafó kísérletek a közelmúltban, fontos volt, hogy a többi alkatrész is kövesse a fejlődést, és kiforrjanak a termékek. Ez mostanra eredményezett pár olyan készüléket, amelyek várhatóan az idén realizálódnak. A változás szele a felsőházba és a Szint 3-ban is „befújt” és egyre több Signature és Silver Signature verzió jelenik meg, illetve az Nb1-es liga is gazdagodott pár klasszis játékossal. Aki valamennyire követte a Note erősítők fejlődését, tudja, hogy régen kb. a Vindicator magasságában létezett egy dobozos végerősítő, P3 néven, 300 B-re alapozva. A P3 azoknak jelentett alternatívát, akik a Meishu hangzásvilágát kedvelték, vagy azoknak, akiknek már volt egy jó előerősítőjük. Ez a végfok most ismét kapható, előerősítő-igénye nagyjából az M2-M3 magasságában van, ezekkel párosítva az alap Meishukat elhagyja, önmagában kb. ugyanaz a hangminőség. Mindenesetre érdekes és hatékony alternatíva a Vindicator mellett – főként (rock) zenekedvelőknek. Ezzel együtt a Szint 3 két részre oszlott, az érdeklődést követve elérhetővé váltak az alap verziók felturbózott változatai a már ismert és elismert Signature és Silver Signature néven. Mindez azért jó hír, mert ezek a verziók már a magasabb szintű előfokokkal is szinergiában vannak, minden ponton ezüst illetve a létező legjobb alkatrészekből megépítve.
211-esek között
 A változások azonban nem csak a középkategóriát érintették, hanem a felsőházat is. Qvortrup a 211-es triódákat tartalmazó erősítőket is áttervezte, pontosabban megosztotta, hasonló módon, mint a Szint 3-at. A tavalyi év legnagyobb meglepetése a Jinro volt, a felsőház nagykövete a high-end középkategóriában. Mindazon munka gyümölcse, ami rézzel tekert kimenőtrafókkal elérhető. Korábban már írtam erről a nagyszerű erősítőről, önmagam ismétlése nélkül most legyen elég annyi, hogy valódi ász a maga nemében, gyakorlatilag egy rézdrótból készült kimenő trafókra alapozott Ongaku, annak minden erényével. Nyilván sokak érdeklődését felkeltette, olyanokét is, akik már igazán komoly láncokban gondolkoztak, érthető módon, hiszen a Jinro az Ongaku árának töredéke. A Jinro már kőkeményen tudja azt, amit csak a nagyok tudnak, nem véletlenül kapta a Baby Ongaku nevet. Qvortrup fantáziáját nem hagyta nyugodni, kissé tovább gondolta, és kihozta belőle a maximumot. Nem lett megupgradelve, más megoldást választott. Idén Jinro Shochu néven megjelent a „Baby Gaku-on”, azaz a Jinro duál mono végfokként, beépített előfokozat nélkül. (Akinek eddig nem esett le, a Jinro integrált erősítő) A korábbi tapasztalatokat is figyelembe véve, vagyis azt, hogy az előfokozatok nagyon sokat profitálnak a javuló anyagminőségből, az Ongaku és a Tomei is változott, vagyis inkább bővült: mindkét erősítő kapott egy utónevet, Kensei néven duál mono verzióban, beépített előfok nélkül rendelhetőek. Gondolom, nem kell hangsúlyoznom, hogy ezek a verziók már valóban minden igényt kielégítenek, és azt sem, hogy egy M8-M9-cel kiegészítve mi vált elérhetővé azoknak, akiknek szorítja a pénz a zsebét, és akik ebben a ligában játszanak, de nem akartak – vagy nem volt annyi pénzük (sic!) – Ongakut venni maguknak. A ranglétrán ezek a végfokok a Kegon és a Gaku-on között helyezkednek el azonos alternatívát jelentve a legnagyobbak mellett, az azokért kért összeg feléért, harmadáért.
A változások azonban nem csak a középkategóriát érintették, hanem a felsőházat is. Qvortrup a 211-es triódákat tartalmazó erősítőket is áttervezte, pontosabban megosztotta, hasonló módon, mint a Szint 3-at. A tavalyi év legnagyobb meglepetése a Jinro volt, a felsőház nagykövete a high-end középkategóriában. Mindazon munka gyümölcse, ami rézzel tekert kimenőtrafókkal elérhető. Korábban már írtam erről a nagyszerű erősítőről, önmagam ismétlése nélkül most legyen elég annyi, hogy valódi ász a maga nemében, gyakorlatilag egy rézdrótból készült kimenő trafókra alapozott Ongaku, annak minden erényével. Nyilván sokak érdeklődését felkeltette, olyanokét is, akik már igazán komoly láncokban gondolkoztak, érthető módon, hiszen a Jinro az Ongaku árának töredéke. A Jinro már kőkeményen tudja azt, amit csak a nagyok tudnak, nem véletlenül kapta a Baby Ongaku nevet. Qvortrup fantáziáját nem hagyta nyugodni, kissé tovább gondolta, és kihozta belőle a maximumot. Nem lett megupgradelve, más megoldást választott. Idén Jinro Shochu néven megjelent a „Baby Gaku-on”, azaz a Jinro duál mono végfokként, beépített előfokozat nélkül. (Akinek eddig nem esett le, a Jinro integrált erősítő) A korábbi tapasztalatokat is figyelembe véve, vagyis azt, hogy az előfokozatok nagyon sokat profitálnak a javuló anyagminőségből, az Ongaku és a Tomei is változott, vagyis inkább bővült: mindkét erősítő kapott egy utónevet, Kensei néven duál mono verzióban, beépített előfok nélkül rendelhetőek. Gondolom, nem kell hangsúlyoznom, hogy ezek a verziók már valóban minden igényt kielégítenek, és azt sem, hogy egy M8-M9-cel kiegészítve mi vált elérhetővé azoknak, akiknek szorítja a pénz a zsebét, és akik ebben a ligában játszanak, de nem akartak – vagy nem volt annyi pénzük (sic!) – Ongakut venni maguknak. A ranglétrán ezek a végfokok a Kegon és a Gaku-on között helyezkednek el azonos alternatívát jelentve a legnagyobbak mellett, az azokért kért összeg feléért, harmadáért.
 Ezek az erősítők nem könnyen tesztelhetőek, ugyanis ezeken a szinteken elfogy a kritikus levegője, és nyugodtan elhagyhatja a körülírást meg a többi, véres verítékkel kiizzadt eszközt, amivel írásban próbálja megfogalmazni a megfogalmazhatatlant. Többek között ezért sem írok hosszan róluk. A másik igen fontos tény, hogy nem nagyon van ezekből a milliós vasakból tesztelhető és csak úgy „kölcsönadható” példány. Mellesleg nem sokat érnék vele, mert a rendszer többi eleme minden ponton szűk keresztmetszetet jelentene, tehát lehetőségem ugyan lenne ideig-óráig bepillantani abba a világba, de ez még messze nem a megismerés, akárki akármit mond. És gondolom az is köztudott, hogy aki ilyen erősítőket vesz magának, az nem hifi sajtóból tájékozódik. Egyszeri poénnak még elmegy, hogy rákötjük a zsebrádiót, de rendkívül életszerűtlen a helyzet, hogy valaki dvd lejátszóval hajtja több tízmilliós erősítőit, a végén meg két kiesett membránú Orion HS 280-as van, szóval annyit tudok megnyugtatásként javasolni, hogy valamelyik közülük talán felbukkan majd a novemberi hifi shown. Vagy nem; ez egyelőre maradjon meglepetés*.
Ezek az erősítők nem könnyen tesztelhetőek, ugyanis ezeken a szinteken elfogy a kritikus levegője, és nyugodtan elhagyhatja a körülírást meg a többi, véres verítékkel kiizzadt eszközt, amivel írásban próbálja megfogalmazni a megfogalmazhatatlant. Többek között ezért sem írok hosszan róluk. A másik igen fontos tény, hogy nem nagyon van ezekből a milliós vasakból tesztelhető és csak úgy „kölcsönadható” példány. Mellesleg nem sokat érnék vele, mert a rendszer többi eleme minden ponton szűk keresztmetszetet jelentene, tehát lehetőségem ugyan lenne ideig-óráig bepillantani abba a világba, de ez még messze nem a megismerés, akárki akármit mond. És gondolom az is köztudott, hogy aki ilyen erősítőket vesz magának, az nem hifi sajtóból tájékozódik. Egyszeri poénnak még elmegy, hogy rákötjük a zsebrádiót, de rendkívül életszerűtlen a helyzet, hogy valaki dvd lejátszóval hajtja több tízmilliós erősítőit, a végén meg két kiesett membránú Orion HS 280-as van, szóval annyit tudok megnyugtatásként javasolni, hogy valamelyik közülük talán felbukkan majd a novemberi hifi shown. Vagy nem; ez egyelőre maradjon meglepetés*.
Ne vegyél bóvlit!
 A változások passzát szelének ez csak egy része, ugyanis a belépő szintű termékeket Qvortrup már korábban felhúzta, illetve vannak olyan upgrade-ek, amelyeket nem emelnek ki. Ilyen a hangszórók** fejlődése, vagy a kábelek szálszáma és azok átmérőjének változása, ez utóbbi minőségjavulások automatikusan megjelennek a termékekben mindenféle jelölés nélkül, amellett sok apró finomhangolás mellett, amit egyszerűen nem közölnek a felhasználóval, mert nem tartják fontosnak. Például a dobozokat érintő asztalosmunka, vagy az erősítőket, trafókat takaró lemezek javított szellőzése, a szigetelés anyagának javítása, stb. Én is csak azért tudom, mert valaki véletlenül észrevette, és felhívta rá a figyelmem. Hasonló eset történt meg velem, amikor az új hangszórókat megnéztem közelebbről az E dobozban. Más a porvédőn a lakkozás, ami annak köszönhető, hogy egy újabb impregnáló anyagot használtak. Az ok egyszerű: tovább tart és nem színeződik el. Az ilyesfajta „fejlesztés” egy értelmes high-end gyártónál beelértendő az alapárba. Mindenféle rosszhiszemű híresztelés ellenére kizárólag azokat a fejlesztéseket kell pénzben megfizetni, amelyek hosszú évek munkája nyomán kristályosodtak ki. Ha mindazon változást összeadjuk, ami az új erősítőkben megjelenik az ár/érték arányuk tolódik el, kérdés, hogy milyen irányba? Szerintem többet kapunk a pénzünkért, mint azt első blikkre gondolnánk. Javaslom, hasonlítsuk össze egy újszériás készüléket egy régebbivel, aztán vonjuk le a következtetést. Én megtettem, és állíthatom, hogy nincs verseny, az új lényegesen jobb, kb. ugyanannyiért. A régen megszokott kicsit elkent, lassú és mackós hangzás már a múlté, már a belépőszinten is jól érzékelhető, de a nagyok hangja hatványozottan javult. Ha mindezt az árak tekintetében vizsgálom, látható, egyre kisebb a távolság a középkategória és a felsőház között, leginkább abban az értelemben, hogy a belépő szint és a magasabb kategória is felfelé billent el, mintegy eltolódott. A hifi és a high-end közötti különbség egyre nagyobb, a hifi cuccok egyre olcsóbbak lesznek, megpróbálják a lehetetlent: felvenni a versenyt nagy tömegben gyártott bóvlival, na meg az egyre inkább terjedő konténeres kínai hifivel. A high-end megy a maga útján, és ugyan megszűri az érdeklődőket, na de kérem, ez mindig is így volt.
A változások passzát szelének ez csak egy része, ugyanis a belépő szintű termékeket Qvortrup már korábban felhúzta, illetve vannak olyan upgrade-ek, amelyeket nem emelnek ki. Ilyen a hangszórók** fejlődése, vagy a kábelek szálszáma és azok átmérőjének változása, ez utóbbi minőségjavulások automatikusan megjelennek a termékekben mindenféle jelölés nélkül, amellett sok apró finomhangolás mellett, amit egyszerűen nem közölnek a felhasználóval, mert nem tartják fontosnak. Például a dobozokat érintő asztalosmunka, vagy az erősítőket, trafókat takaró lemezek javított szellőzése, a szigetelés anyagának javítása, stb. Én is csak azért tudom, mert valaki véletlenül észrevette, és felhívta rá a figyelmem. Hasonló eset történt meg velem, amikor az új hangszórókat megnéztem közelebbről az E dobozban. Más a porvédőn a lakkozás, ami annak köszönhető, hogy egy újabb impregnáló anyagot használtak. Az ok egyszerű: tovább tart és nem színeződik el. Az ilyesfajta „fejlesztés” egy értelmes high-end gyártónál beelértendő az alapárba. Mindenféle rosszhiszemű híresztelés ellenére kizárólag azokat a fejlesztéseket kell pénzben megfizetni, amelyek hosszú évek munkája nyomán kristályosodtak ki. Ha mindazon változást összeadjuk, ami az új erősítőkben megjelenik az ár/érték arányuk tolódik el, kérdés, hogy milyen irányba? Szerintem többet kapunk a pénzünkért, mint azt első blikkre gondolnánk. Javaslom, hasonlítsuk össze egy újszériás készüléket egy régebbivel, aztán vonjuk le a következtetést. Én megtettem, és állíthatom, hogy nincs verseny, az új lényegesen jobb, kb. ugyanannyiért. A régen megszokott kicsit elkent, lassú és mackós hangzás már a múlté, már a belépőszinten is jól érzékelhető, de a nagyok hangja hatványozottan javult. Ha mindezt az árak tekintetében vizsgálom, látható, egyre kisebb a távolság a középkategória és a felsőház között, leginkább abban az értelemben, hogy a belépő szint és a magasabb kategória is felfelé billent el, mintegy eltolódott. A hifi és a high-end közötti különbség egyre nagyobb, a hifi cuccok egyre olcsóbbak lesznek, megpróbálják a lehetetlent: felvenni a versenyt nagy tömegben gyártott bóvlival, na meg az egyre inkább terjedő konténeres kínai hifivel. A high-end megy a maga útján, és ugyan megszűri az érdeklődőket, na de kérem, ez mindig is így volt.
 Panaszra tehát nem lehet okunk, az érdeklődés ugyan mintha itthon csökkenne, de a lendület és az innováció változatlan. Egy kicsit megint közelebb kerültünk az Ultimate hanghoz. Azok sem búslakodhatnak, akik nem tudnak milliókat elkölteni a hobbijukra, nőtt a választék, bővültek a lehetőségek, csak élni kell velük.
Panaszra tehát nem lehet okunk, az érdeklődés ugyan mintha itthon csökkenne, de a lendület és az innováció változatlan. Egy kicsit megint közelebb kerültünk az Ultimate hanghoz. Azok sem búslakodhatnak, akik nem tudnak milliókat elkölteni a hobbijukra, nőtt a választék, bővültek a lehetőségek, csak élni kell velük.
*Azt csak mellesleg jegyzem meg, hogy a fenti készülékekről egyelőre ezen az íráson kívül semmilyen kézzelfogható infó nincs. Első kézből ugyan kissé körülményesebb, de jóval szórakoztatóbb megszerezni a friss híreket. Csecsemőknek: na ki jön idén a hifi showra?
**Az elterjedt, de téves vélekedések ellenére a Note már régen nem Vifa hangszórókból építkezik, hanem saját rendelésre készítteti a hangszóróit, amit előbb minőség szerint kiválogat, majd gyakran modifikál is.
A képek illusztrációk. Többségüket a flickr-ről metszettem, a készítőknek ezúton is köszönet a szabad felhasználásért.

 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                