Dj Krush - Cosmic Yard

 

maxresdefault_2.jpg2015-ben jelent meg az ötven fölötti beatmaker, Dj Krush kilencedik lemeze, amit jól lehúztam. Mivel korábban nem volt ilyen termékeny, nem számítottam rá, hogy idén kijön a tizedik* lemeze, Cosmic Yard címmel.

Ugyan én már alig hallgatok hiphop-ot, de amikor megláttam, hogy van új lemeze a japán hiphop úttörőjének, adtam neki egy esélyt. Megérte. Úgy tűnik, hogy a félrement Butterfly Effect után, ahol a mester megpróbált nagyon fiatalos lenni és újítani, a Cosmic Yard-on visszatért oda, amihez igazán ért, és megírta a Jaku második részét.

Nem tudom, hogy a Cosmic Yard kifejezetten a japán piacra készült-e, nem hinném egyébként, de sokkal több benne a jellegzetesen djkrush stíluselem, mint az előző anyagban, amiben minden volt, csak a védjegyek hiányoztak. Nem tudom, ki hogy van vele, de szerintem DJ Krush akkor jó, amikor sötét. Ebben például hasonlít Szécsi Pálra, aki szintén akkor jó, amikor szomorú vagy kedveszegett.

dj-krush-studio-2015.jpg(Azt hallottam a Tilos rádióban, hogy lesz róla egy életrajzi film - mármint Szécsi Pálról. Én egyébként hatalmas Szécsi Pál rajongó vagyok - az összes lemezét kívülről fújom, ugyanis anyám annak idején - mint minden nő - plátóian szerelmes volt Szécsi Pálba, és a fél gyerekkoromat a lemezeinek hallgatásával töltöttem)

Szóval Cosmic Yard. Kicsit gáz, de ami elsőre megfogott, az a vinyl lemez borítója, ami tök fekete, közepén egy piros japán jellel, ami nyilván DJ Krush japánul, de mivel én nem ismerem a japán nyelvet, csak tippeltem, simán lehet, hogy más van odaírva. Az album tényleg olyan, mintha a Jaku-t folytatta volna. Van rajta élőzenei betét, zongora, szaxofon, akusztikus dobok, és a közreműködők is majdnem ugyanazok, mint a Jakun.

krush_1.jpgEgyszer olvastam Krush-sal egy interjút, ahol azt nyilatkozta, hogy neki az az erőssége, hogy egyszerre tud lélekemelő dallamokat is írni, meg súlyos mélységű sötét dolgokat is. A kettő együtt hatása adja ki a sajátos stílusát. Ez tök igaz a Cosmic Yardra is, ahol tényleg nagyjából balanszban vannak az első hallásra is tipikusan "djkrushos" dallamok, beatek és a mindenhol belassuló kozmikus hullámzás, zúgás, sistergés.

Nem tudni, de valószínű, hogy ezek nem minták, hanem Krush írta őket, szemben a Butterfly Effect-tel, ahol azért a minták vannak többségben. A legjobb egyébként ott lesz, ahol a hangszerek is hozzátesznek. Ezek a darabok olyanok, mintha egy live act-et vettek volna fel, a zenészek egészen a jazzes szólókig is elmerészkednek. (Divine Protection, Low of harmony)

Nincs így kimondva, de nyilván van benne sok lemondás, és a sötétség is valóságosabb, mint eddig bármelyik lemezén. A beatek mondjuk ismerősek, de szépen meg vannak írva és van bennük változatosság is, mondjuk azért legalább egy új kick drumm-ot újíthatott volna, mert ezt használja ezer éve. 

Hiába, hogy a lemez hallgatásakor elsőre a Jaku ugrik be, önállóan is megáll az anyag. Egyszóval jó lemez. A vinyl tök jól néz ki, és nem drága. Én ajánlom.

*Érdekes, hogy az official weboldalon, nincs hír erről a lemezről. Ott a tizedik albumnak a Kiseki-t írják, ami pont húsz éve jelent meg, a legjobb japán mc-kel. Szóval, hogy ez most akkor a 11. vagy a 10., nem tudom. Attól függ, honnan számoljuk.

Címkék: zene, japán