DJ-knek (is) jó - Audio Technica AT-XP3
István úgy nyomta a kezembe a hangszedő dobozát, hogy vigyázzak rá, mert ez egyetlen darab jelenleg az országban. Hirtelen majdnem rávágtam, hogy akkor egyben az utolsó is, de annyira be voltam rekedve, hogy inkább nem szóltam semmit.
Dj hangszedőt még úgyse tesztelt senki, gondoltam, és zsebre vágtam dobozostúl. Nem mintha ez mérvadó lenne, a dj-ket többnyire nem érdeklik a tesztek, azt veszik, amelyik kompakt és nekik megfelel. Végül is bevállaltam azzal a nem titkolt céllal, hogy ha jó lesz, veszek egyet magamnak is, annyira olcsó, hogy belefér - a dj-zésnél ugyanis sokkal jobban használódnak a tűk, mint a normál használat esetén, enyémek meg elég kopottak már.
Az első kérdés az volt, hogy miben képes az AT többet mutatni, mint a dj hangszedők királya az Ortofon Concorde? Mivel ez egy audiofilnak csúfolt blogfolyam lenne, ide némi magyarázat kelletik. Akiket nem érdekel a téma, nyugodtan görgessen a cikk aljára, ott leírom, hogyan szól és érdemes-e egy olcsó analog forrásban használni mint audiofil hangszedőt, vagy sem.
Szóval a dj felhasználásban a legnagyobbat az Ortofon gurított azzal, hogy tervezett egy olyan hangszedő családot, amely kifejezetten a lemezlovasok igényeihez van szabva, ez lett a Concorde, amit az ismert, azóta már forgalomból kivont repülőgép orráról neveztek el. Keskeny, kompakt és nagyon könnyen használható, ugyanis a lemezek mixelése közben a legfontosabb, hogy az ember lássa, mikor jár le a track és hol van az ún. kiállás ahol nem szól sem ütem, sem dob, vagy éppen dobgép. Hogy miért kell ez? Mert itt lehet mixelni, ha a két track nem húzható össze azonos ritmusra. És ilyen gyakran van.
A Concorde hangszedők teste és a tű teljesen egyben van, a szerelése, cseréje pofon egyszerű, ráadásul elől, ahol a tű mozog, még ki is vágták félkörívben. Ehhez képest a megszokott bumfordi, szögletes hangszedőknek nem látható, hogy a tű éppen hol tart a barázdában, ráadásul ha Shell-t használsz, az plusz súly, macera, nehéz benne hangszedőt cserélni, leválhat a saru, elszakadhat a kábel, stb.
Szóval az Ortofon megcsinálta a tutit, és ez be is jött neki. Szerintem mind a mai napig a Concorde pick-upok a legkelendőbbek a dj-k között és mivel a termék kínálat alja alig pár tízezer forint, a teteje sem túl drága és annyira nem szólnak rosszul, hogy a dj-ket zavarná, viszik, mintha muszáj lenne.
Dióhéjban akkor ennyi arról, hogy miért az Ortofon a dj pick upok királya. Amúgy az egész dj-ket érintő hangtechnika ilyen, megvannak azok a termékek, amelyek a legkelendőbbek, a többiek meg azok nyomában kullognak. Szinte az egész piacot a japánok uralják.
(A cd és a digit lejátszóknál a Pioneer verhetetlen, a lemezjátszóknál Technics fölény van, a keverőkben szintén a Pioneeer a legelterjedtebb, a legjobb meg a Rane és az Ecler. A többi márka - Behringer, Numark és társai - inkább a nagy mennyiségben és olcsó elvet követi. A termékeik igen nagy része komolyan vehetetlen)
Szóval Audio Technica. A japán cég nagyon érzi az új szeleket, a termékeit úgy alakítja, amerre a piac megy. Sokan vesznek ugyanis - mármint nem a rendkívül árérzékeny kelet-európai piacokon - erős meghajtású dj lemezjátszókat, hogy azon hallgassanak vinileket. Van belőlük egy csomó, mármint a lemezjátszókból, ami egyrészt nem drága egy átlagkeresetű nyugat európainak, másrészt nem is feltétlenül a dj-knek tervezték. Ellenben sokkal jobban néznek ki, mint szerencsétlen fatányéros Pro-Ject.
Ott ugyanis a Technics egyrészt verhetetlen a tányérja miatt, másrészt sok terméknél csak a kinézet dj, a többi inkább csak hasonlít, de alkalmatlan a valódi klub használatra. (Talán a Pioneer PLX-1000 közelíti meg a legjobban a koronázatlan király Technicset, de utólérni sajnos nem tudja. A sebességet szépen tartja, de nem indul olyan gyorsan) Ezekből a felhasználókból egyre több van, nekik lett kitalálva az AT-XP3 is. Vagy hogy szebben fogalmazzak: ebbe a piaci szegmensbe lett pozícionálva.
Ez a réteg egyrészt nem fog soha olyan szinten dj-zni, hogy profi tű kelljen neki, mert akkor megveszi az Ortofon Concorde Nightclubbot, másrészt a többieknek, akik úgyis csak hallgatni fogják a lemezeiket, a marketingben el lehet adni azzal a szöveggel, hogy tartós használatra tervezték. Kör bezárult.
Na de nézzük az AT-XP3-at. Ehhez ugye első körben kell egy shell. Előtúrtam egyet otthon, kivettem belőle a tartalék pick upot, ami egyébként szintén egy Audio Technica, de ez most mellékes. A beszerelése nem egy rocket science, megvan 3 perc alatt. A beállítás szintén, a gyári specifikációban 3 gramm van megadva, oda tekered a súlyt és kész is. Egy pöcintés az antiskatingen, csak, hogy utánállíts, és már dobhatod is fel az első lemezt.
Az AT annyi szívességet megtett a gyakorló dj-knek, hogy a pick up elejét lekerekítette és a tűszár is kilóg egy kicsit, így felűlről-oldalról nagyjából látni, hogy hol tart a tű éppen a barázdában. Az első megfogásra szelíden reagált, nem is ugrott sokat, elég kezes. A hangja telt, kissé lefelé húz, és, ami meglepő: nyugis.
A dj-k nem hisznek a mélymagas-közép arányban, egyrészt azért, mert a 10 incses lemezeknek tök gyorsan elmegy a magasuk, másrészt meg a lemezek is lehetnek kopottak, harmadrészt meg ahány zene, annyiféleképpen van keverve, negyedszer, mert ha valamiből kevés van, oda tesz a keverőn - és ennyi. Tesz rá magasról, hogy egy igen béna szóviccel éljek.
Az AT hangkarektere eléggé eltér az Ortofontól, ami ugyan szikárabbnak tűnik nála, de izgalmasabb, van húzása. Az AT amolyan laid back sound, ami egyrészt előny, mert sokkal könnyebb hallgatni és tök sok zenének jól áll, másrészt hátrány, mert az idő vasfoga minden pick upnak először a magastartományát nyírja ki, így egy idő után tompa, fénytelen massza lesz a megszólalásból.
Megjegyzem, ez még mindig jobb, mint a sok fos mastereletlen flac, amivel mostanában minden modern dj kínozza a közönséget - akiket ez nem nagyon érdekel, mert egyrészt nem a zenéért megy, hanem azért, hogy jól szétcsapja magát, másrészt nem is nagyon kaphat mást. Merthogy újdonságot kell mindig mutatni, hogy kitűnj a tömegből - és egyáltalán elmenjenek a bulikba.
(A fogyasztói társadalom karöltve az online médiával - ezt a szót mostanában mindenki többes számban használja, nem értem, miért - szétkúrta ezt a kultúrát is, ma már a dj csak egy mezei fickó, aki gombokat nyomogat. Ezért kezdtek el producerkedni meg bulikat szervezni. Mármint ott, ahol az elektronikus zenének van hagyománya és kultúrája, itthon inkább csak keresnek maguknak egy hétköznapi állást, és a zenélés megmarad hobbinak.)
Szóval nekem bevállt a XP3, elég kezes PU, és miután megszoktam a vékonyka, bullimiás Ortofon után ezt a kis puffancsot, tudtam vele együttélni. A hangja simán hozza a középkategóriát és a direkt drive lemezjátszókban jól fog szólni. Eddig oda ugye mindenki a Shure SC35C-t használta, mint egyetlen hitelesen szóló megoldást, most érdemes vele összehasonlítani, már csak azért is, mert a Shure pofátlanul olcsó és minden teszt ezzel kezdődik.
Ha viszont Te, kedves olvasó, nem vagy dj, de szívesebben veszel egy masszívabb direct drive, igazi, vagy majdnem igaz dj lemezjátszót, én melegen ajánlom. Ha pedig inkább az árlista aljáról választasz egy olcsó Pro Ject-et és mondjuk megvettek azzal a dumával, hogy ez nem kínai, akkor is tehetsz egy próbát vele, de nem vagyok benne biztos, hogy be fog válni.
Egyrészt azért, mert - tetszik, nem tetszik -, az analog audio az egy drága része a hobbinak, és a Pro Ject-ek meg tök bénák szerintem, szóval, ekkor sok tényezőssé fog válni a dolog. Ha rám hallgatsz, akkor azt csinálsz, amit akarsz, ebben az esetben maradj a file-oknál, vagy valamelyik streamer platformnál és egy jobb usb dac-kal próbálkozz. Ha viszont neked kell a cool factor, meg hogy bakelit és hasonló kúúúl dolog, akkor vidd haza és próbáld ki.
Ha pedig dj vagy és szoktál is klubokban játszani tíz embernek, akiből öt a haverod, nem csak otthon bohóckodsz egy web kamerában, vagy a mixeid töltögeted fel tök feleslegesen a soundcloudra vagy a mixcloudra, gazdagítani a már amúgy is rendkívül nagy adatbázist - minek, te jó ég? - és kell egy olcsó, de jó megoldás, és nem zavar a shelles kiépítés, tudsz részegen is, félvakon mixelni, akkor ajánlom figyelmedbe. Kezdő dj-k előnyben, arra is tökéletes, hogy szétszkreccseld. Hát, ennyi. Az AT-XP3 egyébként 12 jó magyar ezres, amivel messze olcsóbb, mint a már használható Ortofon, és azoknál - hangzásban - egy lyukkal jobb. Még ide írhatnám a végére, hogy japán minőség, de ezt szerintem már nem kell mondani.