Hétköznapi canossa - a beállítás buktatói

Legyen ez most nosztalgia

Időnként arra gondolok, hogy az öregedő hifisták átka utólért engem is. Nem, nem a megcsontosodásról vagy az újdonságok iránti lanyhuló érdeklődésről van szó, véletlenül sem. A sok kacskaringó után, amit az ember megtesz, mire megfelelő készülékeket úgy és olyan módon összeválogatja, hogy azokon a lemezgyűjteményének darabjai kellőképpen megszólaljanak, lehetne már annyi tapasztalata, hogy nem fut bele triviális dolgokba.

De aztán belefut. Mégis és mindennek ellenére. Ehhez a poszthoz azt kellett volna mottóul választanom, hogy "sose lesz vége, this road is going to nowhere", vagy valami ilyesmit, hiszen a fejlődés örök és megállíthatatlan. A hifista esetleg kijelenti otthon, hogy most aztán vége, egyszer és mindenkorra befejezte, több pénzt már nem szán a cuccra, és ezt minden alkalommal komolyan is gondolja. Aztán kap egy mailt, vagy barátok mutatnak valamit, és kezdődik minden előlről. Na nálam ez a ziccer kivételesen nem játszott. De hónapok óta kerestem már valami kielégítő megoldást a hangfal kérdésre, ami azóta már megoldódott, hála az Analog Voice-nak. Eddig a "megoldódott" kijelentésig azonban rögös út vezetett. De ne szaladjunk ennyire előre.

Something wrong

Szóval történt, hogy a hifi shown üldögéltem a kisebbik Analog Voice szobában és elmélyültem a Conquerror hangjában, közben komótosan lapozgattam az árlistát és megállapítottam magamban, hogy a bérből és fizetésből élő réteget biztosan elönti az epe, amikor az árakat meglátja. Én azért ennél edzettebb vagyok, de hát nálunk sem fán terem a pénz, és a takaróm sem túl nagy, így nekem is messze van egy Conquerror. Mondjuk most éppen hangfalat keresek, nézzük a választékot. Ott sem lettem sokkal vidámabb, Qvortrup tisztában van vele, hogy mennyit érnek a termékei. Esetleg egy használt darabba még belefuthatok - gondoltam akkor reménykedve, majd rögtön utána magamban hozzátettem: napi szinten figyeljük az e-bayt és az Audio Note-ok, hogy is mondjam finoman: nem jellemzően öntik el a használtpiacot. Aki már vett magának egyet, legfeljebb akkor adja el, ha feljebb lép, hangfalat meg amúgy sem érdemes Angliából hozatni, mert a postaköltség jelentős tényezővé lép elő egy 40 kilós csomagnál. Ráadásul minden rendelésre készül, nem várják a cuccok a raktárban, hogy gazdára találjanak, így az az út is kizárva.Aztán zárás után még beültünk egy kicsit döngetni a cuccokat, és beérett a szerencsém. Régi titkos tippem a Zero rendszerekhez tervezett tölcséres AZ típusjelű doboz, amelyből véletlenül volt egy elfekvő pár. Naná, hogy ráugrottam. A múlt héten meg is jött. Esett aznap este, szomorú nap volt, én mégis szokatlanul vidáman vártam a délutánt, hogy végre felállhassak a gép elől és roboghassak haza, kötözgetni. Akkor a metrón az arcomra kiült idült mosolyból mindenki sejthette, hogy gyerekjáték lesz a dolog. Két darab kábelt kell majd ki-, majd bekötnöm és utána éjfélig lehet tolni a zenét. Hatkor szusszanva lehuppantam a kanapéra és elővigyázatlanul megnyomtam a play gombot a CD távirányítón. És meg sem tudtam mozdulni. Miért? Mert olyan pocsék volt a hang. Azt hittem, rosszul hallok. Felálltam, hát ez tényleg bitang rossz. Mint egy nagyon béna DIY doboz. Nem az, hogy nem annyira jó, hanem kifejezetten rossz. Kongó, mosott, zavaros és érdes hangzás, ami kifullad és döng az alja. Basszus, ez egy AZ1, ez nem lehet, itt valami ármányság van. Mivel a közönség nem volt túl kompetens, telefonos segítséghez folyamodtam. Na kit hívjunk fel, hallom Vágó István (mellesleg a Favágók zenekar basszistája) hangját. "Te figyelj, ez ká szar" - kezdtem a panaszkodásba. Az ismerős hitetlenkedve hallgatta. Amikor letettem, biztos azt gondolta, hogy időközben megsüketültem. Oké, mondtam magamban, Qvortrup nagy játékos, toljam rá a falra és akkor megjön a magasa, ezek így vannak tervezve. Rátótam, túltótam. Valami már mocorgott. Az volt a baj, hogy olyan volt a hangkép, mintha minden rendben lenne, de közben meg teljesen rossz volt. Kicseréltem a kábelt és akkor megint előreléptünk egyet, de még mindig nem lett sokkal jobb. Aznap este aztán elkámpicsorodtam. Sanda pillantásokkal kísértem a régi hangfalakat, de már késő volt, el is fáradtam, maradt minden másnapra. Mit tesz ilyenkor a hifista? Hát felhívja a másik szakértő barátot, aki csak hümmög. "Szerintem add vissza, biztosan van vele valami gond". A doboz ránézésre gyári, tip-top, ez biztosan nem játszik. Egy ilyen cuccot az ember nem ad csak úgy vissza másnap. Aztán hosszas vívódás után rájöttem, az az eset áll fenn, hogy mindent meg kell változtatni az eredmény érdekében. A másnapi nap szintén borús volt, esett is, néha elállt, de azért szomorú volt. Rengeteg időm elment azzal, hogy megpróbáltam valami szinergiát összehozni. Nem sorolom, mi mindent próbáltam ki, mire úgy-ahogy megszólalt a rendszer, és akkor már láttam hallotam, hogy más is van. Megint egy telefon. És kiderült a turpisság. Ennek a doboznak ugyan volt már egy gazdája, de az egyáltalán nem használta, ráadásul egy fűtetlen helyiségben tárolta, amelynek következtében a váltóban lévő alkatrészek szinte "hibernálódtak". A bejáratódás 200 óra. Akkor már meg kell szólalnia, mondta higgadtan a vonal mésik végén a forgalmazó. És abban a pillanatban tudatosult, hogy mekkora balfék vagyok, hát ez azért ilyen nyers, mert nincs bejáratva! Mondjuk úgy hétköznapian, hogy nagy kő esett le a szívemről. És láss csodát, napról-napra finomodik a hangja. Most ott tartunk, hogy már nagyon szertjük egymást.

The Times They are a Changin'

Az Audio Note AZ1-es tölcséres elven működik, a falhoz egészen közel, ék alakban beforgatva találja meg a helyét. A basszustöbbletet, amit a fal felerősít, a tölcsér hangolásával, csillapító anyaggal lehet tovább finomítani. Nálam nagy a belmagasság és a hallgató fotel is közel van a falhoz, tehát a nyíláson mindenképpen kellett még hangolni, hogy a kívánt feszes és fogott mélyek szóljnak a búgás helyett. Raktam bele gyapjút bőven, majd lépésenként finomítottam rajta. A csillapításnak hála, eltűntek a döngő mélyek, a sima, letisztult alacsonyfrekvenciák már nem gerjedtek, rezonáltak a szomszédok nagy örömére. Ugyanakkor az egész hangkép simább és élettel telibb lett, megjelent a Note-ok nagy erénye: az érzelmes előadásmód, és a remek, visszafogott feszültséggel teli csendek, amit szerintem egyetlen más termék sem tud olyan szimpatikusan, mint a Note. Mintha tanítaná, hogy a felvételeken ez az egyik legfontosabb ismérv. Miután a rendszer teljes átalakuláson esett át, több lett a hangzás, mint élvezhető. A high-end ugye onnantól high-end, hogy a közepes előadástól könnyedén meg tudjuk különböztetni a jó előadást, a nagyon jót meg végképp. De nem csak ettől. Ott van például a jó gitárhang. Amelyen azért sok rendszer elvérzik. Hát most nálam végre Stratocaster lett az a ká gitár és nem a kétszáz dolláros kínai utánzat. És végre a Nirvana játszik, nem pedig egy közepes gimnáziumi zenekar Nirvana feldolgozásokat. Végre valóban beleordítja az énekes a fájdalmát a mikrofonba és nem "csak úgy" elénekli. És végre kifolyik a hangfalakon a hegedűs élete, amikor Schubert: Halál és a lányka előadásában meg kell szólalnia. Itt az út vége? Korántsem. Ezeket a dobozokat csöves elektronikához tervezték, az én 40 wattos Mothjaim túlságosan erőteljesen hajtják meg őket, kettőt pöckölök a hangerőn és lebontják a falat a nappali meg a fürdőszoba között, szegény felettem lakó negyvene,s elvált asszonyka meg nem győzi felhangosítani a Barátok köztöt. Szóval kelleni fog egy néhány wattos triódás erősítő, hogy végre megmutathassák a AZ-k, mire is találta ki őket a tervezőjük.

Már ki is néztem a szimpatikus jelöltet*. De addig még sokat kell ülnöm a gép előtt, hogy abból valóság legyen. Annyi viszont biztos, hogy meglesz. És igen, ilyen a sors fintora, hiába akartam magamnak egy filigrán monitort, nekem az AZ1 lett a végzetem, nekem őt hozta szembe a sors. Innen feljebb már alig páran játszanak nálam: a nagy Quad sztatikusok, esetleg egy Audio Note E doboz okozhat nagyobb flest, vagy valami nagyon jó szélessávú (Furuyama Labs), de most egyelőre abbahagytam a keresést.

*Update: ez a rendszer már a múlté. A frisebb bejegyzésekben már az Audio Note M1-P1 PP és egy E jelű doboz zenél.