Filozofálgatás nélkül – Andy Whittle: Audio Note UK

A 12. Házimozi és Hifi Show-n, a hazai Audio Note forgalmazó meghívására Analog Voice 136-os szobájában Andy Whittle és Martin Grennal mutatták be a készülékeket. Kérdéseimre Andy, az Audio Note gyártásért és fejlesztésért felelős vezetője válaszolt. A mintegy 30 perces beszélgetés rövidített, írásos változatát osztanám meg az olvasókkal. Leginkább az Audio Note jelenlegi elképzeléseire és a jövőre koncentráltam. Az interjúból például az is kiderül, van-e az Audio Note-nak filozófiája, avagy nincs.

- Kezdjük a legegyszerűbb kérdéssel: mit gondol a high-end jövőjéről, elsősorban az Audio Note szemszögéből?

A jövő high endje nagyon jól néz ki; a legnagyobb növekedésünk az elmúlt két-három évben volt, én három éve vagyok a cégnél, Petert (Qvortrup, az Audio Note Uk alapítója, vezetője) 25 éve ismerem, kétszámjegyű volt a növekedés az elmúlt alig három évben. Szóval a cégünk terjeszkedik, a gazdasági negatívumok ellenére. Alapvetően sok üzletünk volt Ázsiában, az értékesítés fele ott történik, Hongkong, Kína, és délebbre, Szingapúr, Indonézia. Peter most jött vissza Amerikából, az ottani eladások is felíveltek, Kegonok és Ongakuk mentek el, szóval a felsőbb szintek és a hozzájuk igazított piac nagyon jó.

- És az alsó vég, az olcsóbbak?

A legolcsóbbak is igen jól mennek, nem látunk csökkenést a termékeink iránti keresletben, amit tanúsít a hangzás, amit Te is hallhatsz a kisebbik szobában. Az alapoktól, azaz a Zero rendszertől építkezünk egészen az ötös szintig. Peter most a hatos szinten dolgozik, szóval még ennél is van nagyobb projektünk.

- Egyre feljebb és feljebb?

Igen, az az érdekes, hogy a hagyományos termékeken egyszerű bemutatni a hangminőség javulást a vásárlóknak. A minőségi ugrást a Zero-tól akár az egyes szintre, akár a kettes szintre könnyedén lehet prezentálni: hallhatod a különbséget. Ha egyszer bekerülsz a szintek hangzásának világába, nagyon könnyű fejleszteni és eldönteni, hogy hol akarsz kilépni.

- A saját tapasztalataim szerint az Audio Note termékeit leginkább zeneszerető emberek vásárolják. De emellett nagyon sok hifista pusztán a hangzást kergeti, sokkal jobban szeretnek kábeleket, erősítőket cserélgetni, a hangzást kutatni, ami csupán a zenének az esztétikai megjelenése, művészi értéke nincs. Mit gondol erről, van ilyen különbség?

Nagyon sokat teszteltem otthon Angliában magazinoknak az elmúlt 15 évben, hallgattam készülékeket és rendszereket a Hi-fi Choice-nak, a Hi-fi News and Record Review-nak és egyéb magazinoknak is, szóval mélyen ismerem különböző rendszerek egyes darabjait, egészen kábelektől a csatlakozókig. Ezen összeállítások mindegyike különböző cégek terméke volt. Ezzel szemben, amit mi csinálunk az Audio Note-nál, abban különbözik, hogy mi szállítunk mindent. A kínálatunkban van kábel és van csatlakozó is. Ha egy érdeklődő vesz az AN-től valamit, és vesz mellé egy hangfalkábelt is, amelynek Audio Note csatlakozók vannak a végein, ez jó jel a felhasználónak. Még a saját AN hálózati kábelünk is van. Magunk készítjük az ezüst kábeleket, amivel összecsatlakoztathatod a készülékeket, szóval a csatlakozótól az erősítés végén lévő hangfalig minden Audio Note. Ez egy rendszerszintű megoldás. Természetesen vannak vásárlóink, akik keverik a márkákat és úgy keresik a számukra megfelelőt, de mi erre azt mondjuk, "ez a Te hangfilozófiád", mi nem ezen az úton járunk. A legegyszerűbben úgy juthatsz be az Audio Note világába, ha mindenből azt veszel, ha kvázi bevásárolod magad Audio Note-tal. Nem kell aggódnod a kábeleid cseréje vagy a csatlakozók cseréje miatt ötpercenként. Eldöntheted és meghatározhatod, hogy mennyi pénzed van, mennyi a büdzséd a cuccra. Ha mondjuk van 200 fontod egy IC-re, akkor abból adunk neked, és azt tudod megvenni, ami ebbe belefér, ennyi. Nem kell éjszaka gondolkodnod és aggódnod miatta, csak bedugod és kész.

- És ezt követik a vásárlók?

Igen, hajlandóak egy márkából építkezni. A legtöbb ember, aki úgy dönt: nálunk vásárol, szinttől függően már valószínűleg eleve audiofil. Van valamilyen felszerelése otthon, nem egyik napról a másikra hirtelen fedezte fel az AN-t. Peter kvázi az Audio Note-ot tolja ezeréve, ott vagyunk minden shown. Nem sokat teszünk a PR és a reklám szempontjából, nincsenek csalogatók, szeretjük bemutatni a terméket. Berakjuk a zenét és annyi. Hozhatod a lemezed és meghallgathatod. Ennyire egyszerű eladni, mert ez teljesen másképpen hangzik, mint bármi más, amit a többiek csinálnak. Ha van is olyan különbség, amit említettél, számunkra nem különösebben fontos. Mi itt az Audio Note-nál inkább arra törekszünk, hogy minden érdeklődőt kiszolgáljunk. Aki kábeleket szeret cserélgetni, azt is, és azt is, aki a lemez gyűjteményéhez keres zenelejátszó berendezést. Ezen utóbbiaknak építettük fel a szintekre osztott rendszerünket, mert leginkább ők keresik a teljes audio láncot, ami magában foglalja a cd játszót egészen a hangfalig. Az Audio Note célja az - és ez a jövőben is így lesz -, hogy mindenki megtalálhassa a számára kedvező árú és hangzású készüléket.

- Mit gondol a HD audióról? Van az Audio Note-nál koncepció a nagy felbontású digitális audió formátumok elterjedésének esetére?

Egyelőre nincs. Nem foglalkozunk vele. A zenelejátszásra két bevált opciónk van. Az első a kiterjedt hagyományos lemezjátszó rendszerünk, van lemezjátszónk a belépőszinten, és van a magasabb kategóriában is, egészen a négyes szintig. Itt van egy lyuk, aminek folyamatban van a betöltése. Azután ott vannak a cd játszóink. A digitális cuccok tekintetében a Zero-dac-nak van egy USB bemenete, egyelőre semelyik másiknak nincs. Néhány vásárlónk kérdezi is, hogy miért nincs a felsőbbekben. Erre csak annyit mondhatok: vegyék meg, amit csináltunk, ne akarjanak olyat vásárolni, amit nem készítünk. Ennek a valódi oka a hangzás miatt van, ha meghallgatod a termékeink hangját, ahogy mi a zenét reprodukáljuk, nagyon könnyű hallani a különbségeket. Nem megyünk az SACD után, az egyszerű cd jobb. Igen, ezt gondolom, amíg itt van a cd, nincs másra szükség.

- Ez egy meglehetősen konzervatív hozzáállás…

Pontosan! Ha megnézed a technológiánkat, nyilvánvalóan sokat tudunk kezdeni az elektronikai fogalmakkal, ha megnézed a dizájnunkat, hogy merrefelé megy, az egyértelműen zseniális. Inkább foglalkozunk a kimeneti transzformátorokkal és kihozzuk a legjobbat az áramkörökből. Nem keresünk megoldást egy olyan problémára, ami nem létezik. Mi nem ezt csináljuk. A fejlődést inkább úgy képzeljük el, hogy folyamatosan javítjuk a már meglévő termékeinket, ennek egyik illusztris példája az ezen a shown bemutott DAC 5 special vagy az Ongaku Kensei, amelyekben egy szinttel feljebb léptünk a zene reprodukálás terén.

- Ha már itt tartunk, van az Audio Note-nak filozófiája?

Igen van, de nem olyan értelemben, ahogy a filozófiát általában értjük. Mi inkább a folyamatos fejlődést tartjuk a fontosnak. Azt hiszem, manapság a piac éretlenségét láthatjuk, nem fogékonyak az emberek a hangminőségre. A fiatalok a legkevésbé; megölik a zenét*, úgy nőnek fel és halnak meg békében, hogy fogalmuk sincs a hangminőségről. A mi vásárlói rétegünk az 40-50-60 évesek, akik megengedhetik maguknak, hogy megvegyék a termékeinket. Ők hallják, amit lerakunk az asztalra. A gyerekeim? Hát Ők az iPodjukon hallgatják a zenéjüket, ilyen cincogást, tudod, de nem is lenne pénzük ilyeneket venni.

- Már zenét sem vesznek.

Nem, csak letöltik, Spotify-t és Itunes-t használva.

- Pocsékul szólnak.

Igen, nem szólnak jól, és bemutathatod nekik a különbséget, de ennyi idősen még nem fontos számukra. Nem számít még 17-18 évesen. Tudod, amikor én fiatal voltam, volt egy lemezjátszóm és lemezeket hallgattam. A mai fiatal srácok nem csinálnak már ilyeneket. Talán néhányuk fog majd később, nem tudom. Addigra én már nyugdíjas leszek, mert akik most húsz évesek, húsz év múlva fognak ideérni. Úgyhogy szerintem inkább a piacot kell nézni, amit megfogtunk. A mi vásárlóink valahol az életkor felső végén vannak, oda is pozícionáljuk a termékeinket. A vásárlói rétegünk nő, idősödnek az emberek, ahogy én is.

- Van még potenciál a csöves erősítőkben, egyáltalán a csöves technológiában?

Természetesen van. Ennek a kutatásnak az eredményei az ötös szinten megjelenő új erősítők, mint például az Ongaku Kensei, amely egyébként egy nagyon sikeres termékünk. Ez, amelyik a kiállításon meghallgatható, már a sokadik példány. Többnyire azok körében népszerű, akik komoly előerősítőkkel rendelkeznek.

- Mi lesz a következő lépés az Audio Note filozófiában?

Legutóbb Peter és Andy Grove a Szint 5-öt dolgozta át, javította fel, a jövőben a 6-oson kezdenek el dolgozni. Ez egy soha véget nem érő történet, aminek mi egyelőre a jelenlegi állomását láthatjuk.

Miközben az interjút készítettük, Andy a telefonján megmutatta a jelenlegi rendszerét, amely egy M2 phono előerősítőből, egy Quest monoblokkpárból és E/Sec jelzésű dobozokból állt. Mostanában egy régi Thorens lemezjátszót hallgat legszívesebben - természetesen az új Audio Note karral.

*Az interjú fordítása közben magam is éreztem, hogy sok helyen magyartalanok a mondatok, és a szórendben az angolt követem. Mivel nem vagyok szinkrontolmács, és az információt is szerettem volna megtartani, ezért lett ilyen kissé suta néhol.

Az interjú elkészülésében nyújtott segítségért köszönettel tartozom barátaimnak: Tamásnak és Gergőnek, illetve a magyarországi Audio Note képviseletnek, hogy lehetővé tette a beszélgetést.