Melankólia és melankólia - zenék, lemezek

dead-can-dance-lg.jpgUgyan a nyár inkább a fesztiválokról és az élőzenéről szól, de azért a konzervzenét sem kell hanyagolni.

Főleg akkor nem, ha az ember már régen kiszeretett az üzletileg kétségtelenül jövedelmező iparággá izmosodott, futószalagon szerevezett fesztiválokból, ahol a buli mindig permanensen a tetőfokon ketyeg, és a beszámolók sem szólnak másról, mint arról, hogy hányszor lehet leírni a buli szót a kitudja hányadszor visszahívott, régen lejárt szavatosságú és az ilyen kelet-európai hanknikból élő zenekarok kamu koncertjein.

Meg amúgy is illik néha zenét ajánlani, ha már az ember olyan blogot ír, ami a 90%-ban a zenéről szól. Lássuk akkor. Kezdjük mondjuk ott, hogy Anthony And Johnsons: Cut the word címmel koncertalbumot adott ki. A lemezen nagyzenekari kísérettel énekli sajátos orgánumán a kissé bizarr, de kétségkívül törékeny és gyönyörű dalait. A Cut the word-höz készült egy videó is, de mivel 18+-os, ide nem illesztem be, csak linkelem.

Az ecm gondozásában jelent meg Enrico Rava Michael Jackson dalaiból készült átiratai (On the Dance Floor), szintén egy koncert felvétele. Maradva jazznél és a kortársnál, a Cinematic Orchestra is új lemezzel jelentkezett, az IN Motion pt.1-on a tőlük megszokott pszeudó vagy kvázi filmzenét játsszák, film nélkül, ezúttal vendégzenészekkel. A legutolsó Ma Fleur lassú és melankolikus akusztikus szkeccsei után az IN Motion pt.1 messzebbre merészkedik és a kísérletezőbb oldalát mutatja a zenekarnak, kissé hasonulva a közreműködők hangzásához. A nonesuchon jön ki hamarosan Gidon Kremer és a Kremerata Baltica közös lemeze, ahol a zseniális zongoristának, Glenn Gouldnak szentelnek egy teljes lemezt.

gidon-kremeer.jpgAztán itt van a nagy visszatérő, a Dead Can Dance és a legfrissebb anyaguk, az Anastasis. Én ugyan nem vagyok egy keményvonalas rajongó, a korábbi lemezeik azért megvannak, és nem mondom, hogy gyakran hallgatom őket, de ez az új valahogy megfogott és még azt a vontatottságot is megbocsátottam nekik, amiért minden track legalább hat percesre van nyújtva. Van nekem ez a kattanásom az elektronikát illetően, hogy többnyire a borult és melankólikus cuccokat szeretem. Meg volt 2011-ben a fukusimai atomkatasztrófa is, ami azért szintén nem egy vidám dolog, a kettő ott kapcsolódik, hogy ASC és SAM KDC (aki egyébként egy drum and bass producer) Decayed Society címmel készítet egy drone ambient albumot olyan számcímekkel, mint Block 4, Cesium 137 és No Safety Zone. A Cesium 137 egyébként annak az izotópnak a neve, ami az atomkatasztrófa során a levegőbe került. A 4-es blokkot és a biztonsági zónát gondolom nem kell magyarázni. A rossz hír az, hogy a cd írott formában került a „boltokba", a zene viszont kifejezetten jó. Előre szólok, hogy ne keressen benne senki dallamot, mert azt nyomokban sem tartalmaz. (A videó nem a lemezen hallható számból készült)

Nem tudni, lesz-e idén Jazz fórum, sem a bmc oldalán, sem a Trafó honlapján nem találtam semmilyen információt. Sajnálnám, ha nem lenne, hiszen minden ősszel stabilan ott vagyok a koncerteken és eddig nem nagyon akadt kivetnivalóm. A bmc újdonságai között is kutakodtam és Hans Lüdemann öt lemezből álló anyagát mindenképpen ajánlom. Bár egyben egy kicsit tömény, de például az összehasonlításokat kedvelő hifisták itt végre kiélhetik magukat, ugyanis a lemezek különböző időpontban rögzített koncertfelvételeket tartalmaznak.

Ilyen tapasztalatom egyébként nekem is van az idei Record Store Day-re kiadott Leonard Cohen EP-vel, ugyanis a rajta szereplő számok a londoni koncertfelvétel cd-jén is rajta vannak, de az EP-n lévő felvételek sajnos halványabbak és nem ütnek akkorát, mint a hallhatón is lelkes londoni közönség előttiek. Szóval hiába loholtam annyit a lemezért, sokat nem érek vele. És ha már Leonard Cohen, akkor adódik egy összehasonlítás, ugyanis Sade tavalyi koncertjén nem tudtam ott lenni, amit azóta is rohadtul sajnálok, (egyesek szerint túl tökéletes volt) ellenben Cohenén ott voltam három éve, viszont a jó hír az, hogy a bársonyos hangú énekesnő, erotikától csöpögő koncertfelvételét a Sade Live-ot kiadták cd-n, ezt is ajánlom melegen.

antony.jpgLábjegyzetként pedig némi audiofil news is. Az őszi szezon hamarosan beindul, és én is lassan összeszedem magam, hogy mindazt, ami összegyűlt a nyár alatt, kész formába önthessem.