Mémgyanús dolgok 1. - Border Patrol DAC
A címből következtetve sajnos ki kell ábrándítsam a T. Olvasót, nem az amerikai határrendészetről lesz szó, hanem egy elég régi és patinás angol gyártó sláger- és sikertermékéről, egy digitál-analog átalakítóról.
A Border Patrol nem ma kezdte az ipart. A nyolcvanas évek végén a homályból éppen csak kikacsintó csöves technika egyik zászlóvivője, aki túlélte a válságot, majd a kiszámíthatóan érkező reneszánszot és még ma is létezik. Mint a manuális, kézműves ipar legtöbbje, náluk sem nagy a termék kínálat, és technikailag is csak igen szűk megoldásokkal operálnak.
A végfok triódák közül kizárólag a 300B-t használják, összesen három erősítőjük van, amelyeknek mind a megjelenése, mind a topologiája megegyezik, csak a felhasznált alkatrészekben és a kimenő teljesítményükben térnek el. Na jó, az egyik Push Pull, míg a másik kettő SE.
Előfokozatból csupán egyetlen típus elérhető, ahogy DAC-ból is, ez utóbbiról lesz a továbbiakban szó. Szóval a Border Patrol jelenleg egyetlen DAC-ot gyárt, igaz azt különböző kiépítésben, de itt sem arra kell gondolni, hogy mondjuk különböző szintek vannak, csupán arra, hogy a kimeneti fokozat SE, vagy sem, illetve, hogy van-e rajta usb, vagy nincs.
A nevét sem cicózták túl, egészen pontosan úgy hívják, hogy Border Patrol DAC. Milyen meglepő, mondhatná az egyszeri felhasználó, de az igazán meglepő az, hogy bár a Border Patrol nem sokat használja a high-endet mint kifejezést, de a DAC ára mindössze ezer és ezernyolcszáz dollár között mozog, ami ugye a legolcsóbb kiépítésben is a nívós hifi árával egyenértékű. A legdrágábban meg a high-end legalja.
Na de miért ilyen érdekes ez? Amikor ezer és egy gyártó készít és árul ebben a kategóriában, ráadásul amióta az emberek fájlokat hallgatnak, a hifi világ legkelendőbb terméke a DAC.
Nos, azért, mert a Border Patrolnak sikerült egy olyan készüléket alkotnia, ami elfogadható áron képes az USB bemeneten keresztül is zenei hangzást nyújtani. Legalábbis ezt mondják, akik hallották. És hát azokból volt egy pár. Ugyanis a Border Patrol szinte kizárólag azoknak a lapoknak és internetes magazinoknak adta oda tesztelni, akik nem a konzum hifit szeretik fizetett reklámokban tesztelni, hanem azoknak, akik azért még valamennyire hitelesen írnak, és inkább a minőségi audio termékek között mozognak.
A DAC olyannyira bejött mindegyiknek, hogy ha felmegyünk a Border Patrol oldalára, a tesztekből és recenziókból kiollózott idézetek fogadnak, az egyik egyenesen azt mondja, hogy a Denon DL 103 és az Ortofon SPU pick upokhoz képest is állta a sarat a Border Patrol átalakítója.
Hogy ez lenne a Metrum Octave csak egy kicsit drágábban? Lehet. Én nem hallottam, viszont a dagogo-n olvastam az alkotóval az interjút és okosakat mond. Pontosabban nem okosat, hanem hiteleset. Hiteleset és olykor furcsát is.
A külső burkolatról azt mondja, hogy azért kapott réz borítást, mert a kilencvenes években volt olyan szerencséje, hogy sokat beszélgethetett Kondoval, aki szerint a réznek vannak a legjobb csendjei, ráadásul mélyebbről indul a hangjuk. Hogy ez mit jelent, ne kérdezzétek, ahogy azt se, hogyan beszélgettek, amikor Kondo nem tudott angolul, de kétségkívül jól hangzik. Gondolom, az idáig mindenkinek kiderült, hogy ez egy csöves egyenirányítású kimenetű DAC*.
Ráadásul a mostanában egyre divatosabb ellenálláslétrás kivitel, amiből én is hallottam egyet, és a Lampizator valóban rohadt jól szólt, bár nyilván az egymillió körüli árával nincs versenyben a Border Patrol DAC SE-vel, aki ennél jóval szerényebb ligában játszik a maga 300 ezres árával - itt a low budget kivitelre gondolok.
Ami viszont szerintem sokkal érdekesebb, az az, hogy az alkotó Gary Dews egyáltalán nem piacban és termékben gondolkozik, hanem annyit mond, hogy szeretett volna egy megfizethető árú DAC-ot építeni, ami mentes a többi budget DAC sorjás hangjától, sőt még azt is mondja, hogy az információ az egy dolog, de azért a természetes megszólalás és a hangszínben, tónusban a realitás számára alapkövetelmény. Idáig elég is lett volna olvasni, de elkövettem a hibát, hogy tovább mentem.
Amelyből kiderült, hogy Dews a NOS üzemmódot - mint oly sokan e hobbi berkeiben - jobbnak tartja a túlmintavételezésnél és a digitális szűrésnél. Ráadásul a tápegységben elektroncsöveket használ egyenirányítónak. Dew azt is mondja, hogy a tápellátásban minden olyan tudást beletett ebbe a készülékbe, amit az elmúlt 25 évben a Single ended erősítők építésékor tanult. Ez így már önmagában is elég jól hangzik.
Ha én dörzsölt kelet európai aranyfül lennék, rögtön felkapnám a fejem. (Khm, éppen ezt teszem, mindannak ellenére, hogy sem dörzsölt, sem aranyfül nem vagyok) Ugyanis általában az ilyen hozzáállást díjazzák mifelénk; és többnyire be is szokott jönni. Sőt, mi több, mint látjuk, már be is jött.
Most elképzelek egy párbeszédet a kocsmai asztalnál, ahol két hifista beszélget:
- Hallod, láttad az új Border Patrol DAC-ot?
- Nem. Mé' van ilyen?
- Van hát, és baszott jól szól. Csöves meg minden. Három kilóból megvan. (Itt egy kis böffentés hallatszik. A szénsav ugye a sörben) Phlusz a posta.
- Nem mondod.
- Hát. És van rajta USB, bírja a tidal-t.
- Úúúú. Meg kéne hallgatni.
- Ja. Meg kéne. A tápja líneáris és fojtó tekerccsel szűrt. Hallod, ilyen nem nagyon van, főleg nem gombokért.
- Mit mondtál mennyi? Három kiló?
- Ja. Majdnem. Vagyis attól függ.
- Iszunk még egy sört?
- Ezek után? Nyilván iszunk. De szigorúan csak egy pohárkával.
Most, hogy önhibámon kívül sikerült beindítanom a Sparkler hazai forgalmazását, nem merek sokat írni. De szerintem ez egy igen-igen jó cucc lehet. És ha már valaki belevág, vegye bele a csomagba a Living Voice**-ot is. Igaz, hogy most emeltek árat, de még így sem túl drága. Ha pedig merész vagy és vállalkozó szellemű, közvetlenül is vehetsz a Border Patroltól magadnak egyet. Az utalásnál majd azért írd bele a közleménybe, hogy a tippért küldjenek egy pacsit Nekem. Köszi.
**Update: a Living Voice-ot elvileg a hunnia forgalmazza itthon.
*Update 2: a kimenetet benéztem, az egyenirányításban használnak csöveket. Sorry